Full seier for fortsatt elbilfordeler i statsbudsjettet

Avtalen avlyser Høyre og Frps forslag om å innføre engangsavgift ved kjøp av elbiler, og beholder redusert firmabilskatt for elbiler. - Venstre og KrF er elbilhelter i dag, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

I dag ble Høyre, Frp, Venstre og KrF enig om neste års statsbudsjett.

Elbilforeningen har jobbet hardt for å få avlyst regjeringspartienes elbilforslag om å innføre avgift på større elektriske familiebiler og elvarebiler, og det har nå blitt kronet med seier.

- Riktignok går skattefordelen ved elbil som firmabil litt ned, men sammenlignet med den skattebomben en full fjerning av denne elbilfordelen ville betydd for svært mange, er dette en klar seier, sier Christina Bu.

Men selv om Venstre og KrF klarte å stoppe avgiftspartiene Høyre og Frp, er ikke jobben for å legge om transporten til nullutslipp gjort. Et enstemmig Storting vedtok tidligere i år at regjeringen skal komme med konkrete tiltak og virkemidler for å nå vedtaket om at fra 2025 skal det kun selges nullutslippsbiler.

I Nasjonal transportplan vedtok Stortinget også at det skal lages en nasjonal strategi for utbygging av infrastruktur for lading over hele landet.

- Dette er en gledens dag, men regjeringen må få opp farta og levere på de vedtakene Stortinget har fattet om utbygging av ladeinfrastruktur over hele landet, og med konkrete virkemidler og tiltak for å øke andelen elbiler på norske veier, sier Bu.

Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.