Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Full pott på Spesialitetsmerker for pultosten fra TINE-meieriet Trysil!

- Dette er skikkelig stas, sa en stolt ordfører Erik Sletten i Trysil kommune, under tildelingen av Spesialitetsmerket til Pultost Lillehammer og Pultost Hedemark. Med disse tildelingene har Tine Meieriet Trysil full pott med Spesialitetsmerket for sine pultoster.
Knut Norstrøm, Ellen Tanum, Erik Sletten og Nina Sundquist

Pultost er en gammel norsk tradisjon med røtter i innlandet. Den tradisjonsrike osten har en historie som skal strekke seg helt tilbake til vikingtid. Det betyr at vi kan kan kalle den for en urost. Ikke bare har den en lang historie, men pultosten har også store forskjeller og kvaliteter!Høy kvaliteten finner du i pultostene fra TINE Meieriet Trysil, det bevises også nå med Spesialitetsmerket.

Fra før av har Pultost Løiten det gjeve informasjonsmerket, og nå har den fått godt selskap med de to andre pultostene de produserer på meieriet i Trysil. Pultost Lillehammer og Pultost Hedemark er begge en luftig og tørr type pultost smakssatt med karve og salt

Pultost Lillehammer produseres etter oppskriften fra tidligere Lillehammer Meieri, mens oppskriften på Pultost Hedemark stammer trolig tilbake fra siste halvdel av 1800-tallet og gjenspeiler setertradisjonene på Hedemarken.

Pultost Lillehammer og Pultost Hedemark lages etter håndverksmessige metoder i mange steg og med mye og godt håndtverk på Tine Meieriet Trysil i Nybergsund.

Det var en tydelig stolt meierisjef, Ellen Tanum, som sammen med produksjonsleder Knut Norstrøm, tok i mot Spesialitetsmerkene. - Tusen takk. Dette er et kvalitetsstempel både for de gode pultostene, men også for denne dyktige gjengen, sa meierisjef Tanum, og så stolt på sine gode kollegaer ved TINE-meieriet Trysil.

Direktør Nina Sundquist i Stiftelsen Norsk Mat har også bare lovord om Pultosten; - En tradisjonsost som også kjente kokker har fått øynene opp for! Og det er ikke rart, så smaksrik og spesiell som pultosten er, sier Nina Sundquist.

Pultost Lillehammer og Pultost Hedemark er tradisjonsrike, norske håndverksprodukt, og norske ost i særklasse!

Fakta om pultost

Pultost er en meget tradisjonsrik ost i Norge. Den er mager og proteinrik, har en skarp og fyldig smak og passer blant annet godt til lefser og lomper.

Mens gamalosten har sine røtter på Vestlandet, er pultosten knyttet både til Vest- og Østlandet. Ystemåte, utseende, lukt og smak varierte etter hvem som hadde ystet den.

Navnets opprinnelse er usikker, men sannsynligvis kan navnet tilbakeføres til det danske ordet "pult" som betyr klump. Det sies også at navnet kan komme av det latinske ordet "pulta", som betyr grøt.

Den tradisjonelle pultosten er en løs, kornet ostemasse med skarp og fyldig smak. Osten lages av kraftig syrnet skummet melkMelken blir varmet opp til omlag 60 °C. Deretter blir ostemassen presset etter at mysen er fjernet. Ostemassen blir så kvernet før den blir samlet opp i spesielle gjæringsbeholdere og tilsatt en kultur av gjærsoppen Candida rugosa eller melkesyrebakterien Lactobacillus lactis. Etter omtrent to døgns gjæring på varmelageret blir gjæringen avbrutt ved at osten tilsettes salt og kjøles ned. Etter en modningstid på flere uker blir osten malt opp og det blir tilsatt karve før osten pakkes for salg.

Tine produserer i tre ulike typer pultost og i tillegg finnes det fortsatt en rekke lokale varianter. Pultost kan være alt fra smørbar til den tradisjonelle litt tørre varianten.
Kilde: melk.no

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Nå har hele pultostfamilien på Meieriet Trysil fått Spesialitetsmerket
Pultost Lillahammer

Hva er Spesialitetsmerket?
Spesialitet er et offisielt informasjonsmerke som tildeles den beste lokalmat- og drikke. Merket skal løfte fram lokalmat- og drikke med særlige kvaliteter og gjøre den enkel å finne i butikken.

Spesialitet garanterer at maten eller drikken er:

•                   Basert på de beste norske råvarer

•                   Laget etter særegne, gjerne lokale oppskrifter

•                   Laget av dyktige mathåndverkere

•                   Vurdert og godkjent av en uavhengig fagjury med høy matfaglig kompetanse. Harald Osa er leder for fagjuryen.