Full fremdrift på IC til Hamar - Prekvalifisering for Tangenvika jernbanebru ute i markedet
Tidligere i vår ble konkurranse for kontrakter til prosjektet midlertidig trukket tilbake. Etter at Stortinget bevilget nye midler i revidert statsbudsjett, har prosjektet prioritert arbeidet med å legge kontraktene ut i markedet så raskt som mulig.
Denne uken ble første milepel nådd da invitasjonen til prekvalifisering for kontrakten for Tangenvika jernbanebru ble lagt ut i markedet. Fristen for å levere søknad om prekvalifisering er satt til 15. september.
Totalentreprise med tidlig involvering av entreprenører
Kontrakten som nå er lagt ut er en totalentreprise som omfatter bygging av Tangenvika Jernbanebru og en dagsone i begge ender av broen i Stange kommune. Selve broen, som blir over 1000 meter lang, skal gå over Mjøsa mellom Espa og Tangenhalvøya. Leverandøren får totalansvaret for prosjektering, innkjøp og bygging.
Bane NOR inviterer til en konkurransepreget dialog for å sikre tidlig involvering av entreprenørene. I dialogfasen vil entreprenørenes erfaring og kunnskap få stort spillerom når de konkurrerer om beste tekniske løsning, gjennomføring og pris. Leverandørene vil gjennom dialog også få en dypere forståelse av Bane NORs krav og forventninger, som igjen vil redusere risikoen for gjennomføringen av prosjektet.
Nærmere informasjon om konkurransen
En viktig del av Intercity-satsingen
– Med ferdigstillelse av prosjektene mellom Kleverud og Åkersvika (Hamar) i 2027, vil togtilbudet til Hamar forbedres betydelig, sier assisterende utbyggingsdirektør Birger Steffensen. Vi vil jobbe tett med entreprenører, rådgivere, naboer og kommunen for å gjennomføre prosjektene forutsigbart, sikkert og så skånsomt som mulig for omgivelsene. Det er gode nyheter at vi nå har full fremdrift på disse prosjektene.
Prosjektet er en viktig del av InterCity-satsingen som skal gi et forbedret togtilbud på Østlandet. På Dovrebanen betyr dette redusert reisetid på under én time mellom Hamar og Oslo og avgangene økes til to tog i timen i grunnrute samt fjerntog og innsatstog. Kapasiteten for godstogene økes også.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Kvillum
Prosjektsjef
Tlf: 930 19 550
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom