Full feiring i mai: Folkeferd til lekeland og fornøyelsesparker
Lekelykken er stor etter to års pause med tomme fornøyelsesparker. – Mai ble en festmåned uten sidestykke. Suget etter opplevelser har gitt nesten 400 prosent omsetningsvekst for de største fornøyelsesparkene, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Vi brukte 390 prosent mer i fornøyelsesparker og lekeland i mai sammenlignet med den triste maimåneden i fjor. Omsetningen knuste også 2019-tallene, med 30 prosent større omsetning i år. Hunderfossen, Dyreparken, Bø Sommarland, Leos lekeland og tivolier er blant de store favorittene her til lands.
– Opplevelser og moro sammen med barn og familie har stått på vent og mange har mye å ta igjen. Når restriksjoner og frykt for folkemengder er borte, strømmer vi tilbake til parkene og sparer ikke på krona, sier Bøe.
Omsetningstallene gjelder forbruket inne i parkene, enten det er mat og sukkerspinn eller kosedyr og andre effekter. Billetter kjøpt ved inngangen er også med, men ikke billetter som er kjøpt på nett. Det betyr at totalinntektene for disse parkene er enda høyere.
Fra ting til opplevelser
Mange har spådd at forbruket etter korona vil vris fra ting til opplevelser. Dette stemmer godt med korttallene:
– Vi gjør mer utenfor hjemmet igjen og ser at forbruket vårt på underholdning, opplevelser og uteliv på bar og restaurant ligger over normalåret 2019. Om dette varer ved, gjenstår å se, sier Bøe.
Reise, eller ikke reise?
Blir folk hjemme eller reiser vi utenlands i årets sommerferie? Mange henger litt på gjerdet og veier for og imot å ta utenlandsferien i år. Dyrere strøm, drivstoff, mat og flybilletter, sammen med køer på flyplasser, usikkerhet for om man får passet i tide, og ikke minst krigen i Ukraina, gjør folk usikre.
– Svaret får vi når vi ser kortforbruket her hjemme etter sommeren. Mye taler for at det fortsatt blir mye Norgesferie fordi mange føler stor usikkerhet både rundt egen økonomi og om reisen kan ende med å bli mer stress enn hygge, sier Bøe.
Transaksjonsbeløp med BankAxept-kort i mai
Bransjer:
De største fornøyelsesparkene + tivolier:
+390 % sammenlignet med mai 2021
+30 % sammenlignet med mai 2019
Fritid og underholdning:
+300 % sammenlignet med mai 2021
+10 % sammenlignet med mai 2019
Vekst totalt:
Økning i transaksjonsbeløp BankAxept-kort mai mot mai, alle bransjer:
• Mai 2022 vs. mai 2021: +2 %
• Mai 2022 vs. mai 2019: +21 %
Økning i antall transaksjoner med BankAxept-kort mai mot mai, alle bransjer:
• Mai 2022 vs. mai 2021: +10 %
• Mai 2022 vs. mai 2019: +8 %
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,3 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Festivaleksplosjon: BankAxept korter ned køene på 80 festivaler i sommer22.6.2022 08:38:17 CEST | Pressemelding
I år blir det folksomt på festival. – Vi oppfordrer alle til å tæppe BankAxept-kortet så køene går raskest mulig unna, sier Anne Bergwitz-Larsen, markedsansvarlig for BankAxept.
Coop først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen: Kan spare 23 døgn med køtid i året16.12.2019 14:36:06 CET | Pressemelding
Første nyttårsdag blir kontaktløs betaling tilgjengelig på alle betalingsterminaler i Norge. På samme tid vil alle betalingskort fra norske banker også ha støtte for kontaktløs betaling. Av dagligvareaktører er det Coop som var først ut med å tilrettelegge for tæpping med kort. Det kan gi dem store fordeler.
Øyafolket tæppet kortet fire dager til ende12.8.2019 14:03:52 CEST | Pressemelding
Tæpping av betalingskortet bidro til rekordomsetning på årets Øyafestival. Tre av fire tæppet betalingskortet sitt på Øyafestivalen.
Tungrockere tæppet kortet til rekord1.7.2019 13:00:19 CEST | Pressemelding
Det ble tæppesuksess på Norges største rock- og metalfestival, Tons of Rock. For første gang kunne festivalen tilby kontaktløs betaling til tørste rockere fra mer enn 50 land.
«Træge trøndere» tæppet kortet i Trondheim24.6.2019 12:10:57 CEST | Pressemelding
På årets The Big Challenge i Trondheim møttes techfrelste folk for musikk og debatt om fremtiden. Og aldri har så mange trøndere tæppet betalingskortet sitt samtidig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom