Full feiring i mai: Folkeferd til lekeland og fornøyelsesparker

Vi brukte 390 prosent mer i fornøyelsesparker og lekeland i mai sammenlignet med den triste maimåneden i fjor. Omsetningen knuste også 2019-tallene, med 30 prosent større omsetning i år. Hunderfossen, Dyreparken, Bø Sommarland, Leos lekeland og tivolier er blant de store favorittene her til lands.
– Opplevelser og moro sammen med barn og familie har stått på vent og mange har mye å ta igjen. Når restriksjoner og frykt for folkemengder er borte, strømmer vi tilbake til parkene og sparer ikke på krona, sier Bøe.
Omsetningstallene gjelder forbruket inne i parkene, enten det er mat og sukkerspinn eller kosedyr og andre effekter. Billetter kjøpt ved inngangen er også med, men ikke billetter som er kjøpt på nett. Det betyr at totalinntektene for disse parkene er enda høyere.
Fra ting til opplevelser
Mange har spådd at forbruket etter korona vil vris fra ting til opplevelser. Dette stemmer godt med korttallene:
– Vi gjør mer utenfor hjemmet igjen og ser at forbruket vårt på underholdning, opplevelser og uteliv på bar og restaurant ligger over normalåret 2019. Om dette varer ved, gjenstår å se, sier Bøe.
Reise, eller ikke reise?
Blir folk hjemme eller reiser vi utenlands i årets sommerferie? Mange henger litt på gjerdet og veier for og imot å ta utenlandsferien i år. Dyrere strøm, drivstoff, mat og flybilletter, sammen med køer på flyplasser, usikkerhet for om man får passet i tide, og ikke minst krigen i Ukraina, gjør folk usikre.
– Svaret får vi når vi ser kortforbruket her hjemme etter sommeren. Mye taler for at det fortsatt blir mye Norgesferie fordi mange føler stor usikkerhet både rundt egen økonomi og om reisen kan ende med å bli mer stress enn hygge, sier Bøe.
Transaksjonsbeløp med BankAxept-kort i mai
Bransjer:
De største fornøyelsesparkene + tivolier:
+390 % sammenlignet med mai 2021
+30 % sammenlignet med mai 2019
Fritid og underholdning:
+300 % sammenlignet med mai 2021
+10 % sammenlignet med mai 2019
Vekst totalt:
Økning i transaksjonsbeløp BankAxept-kort mai mot mai, alle bransjer:
• Mai 2022 vs. mai 2021: +2 %
• Mai 2022 vs. mai 2019: +21 %
Økning i antall transaksjoner med BankAxept-kort mai mot mai, alle bransjer:
• Mai 2022 vs. mai 2021: +10 %
• Mai 2022 vs. mai 2019: +8 %
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom