Frykter store kutt i kollektivtilbudet i løpet av kort tid

- Det er fylkeskommunene som drifter kollektivtilbudet. Nå som lønnsomheten går ned med færre passasjerer har de ikke råd til å drifte videre, uttaler forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Han er bekymret for konsekvensene dette vil få for helsetilbud og sårbare grupper.
- Selv om mange klarer seg uten kollektivtilbudet er det noen som ikke har noe valg. Rutene må driftes videre slik at helsepersonell kommer seg på jobb og at andre kan kjøpe mat og medisiner, fortsetter Klungnes.
- Nå må Stortinget bevilge midler slik at driften kan opprettholdes. Det er bare spørsmål om tid før vi begynner å se konsekvensene av kuttene, avslutter Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet har i ettermiddag sendt denne henvendelsen til finanskomiteen på Stortinget:
Til Finanskomiteen
Koronatiltak: Staten må sikre at kollektivtrafikken kan opprettholdes!
Yrkestrafikkforbudet har lagt merke til at regjeringen har understreket viktigheten av at kollektivtilbudet opprettholdes gjennom «koronakrisen». Dette er helt avgjørende for å sikre at helsepersonell og andre nøkkelpersoner i samfunnet kommer seg på jobb.Selv om mange har et alternativ til å kjøre kollektivt er dette tilbudet også kritisk for noen som er avhengig av kollektivtilbudet for å handle mat, medisiner og andre livsnødvendige artikler.
Av hensyn til smittefare, så anbefales det at det ikke er for mange passasjerer om bord på den enkelte buss, derfor må man opprettholde flere avganger enn det strengt tatt er passasjergrunnlag for. Dette bidrar igjen til økte kostnader. Kombinert med at billettinntektene går ned, er det svært vanskelig for kollektivselskapene å opprettholde driften. Nå varsler derfor flere kollektivselskaper kutt i tilbudet, med den følge at busselskapene må permittere ansatte også innen ordinær rutedrift. Dette kommer i tillegg til permitteringer som følge av en dramatisk reduksjon i kommersielle ruter og skolekjøring.
Også ut fra perspektivet om at vi skal unngå at flere enn nødvendig blir permittert, er det viktig at arbeidsplasser i busselskapene opprettholdes. Selv om selskapene som driver busstransporten i Norge er private, så er virksomheten i hovedsak basert på oppdrag fra de fylkeseide kollektivselskapene. Det vil derfor være bedre om staten gir penger til å opprettholde bussdriften enn at man må betale ut store summer i støtte til de som blir permittert.
Hvis dette skal være mulig å få til, må kollektivselskapene (gjennom fylkeskommunene) kompenseres økonomisk. Yrkestrafikkforbundet oppfordrer derfor Stortinget til å bevilge øremerkede penger til fylkeskommunen for å opprettholde kollektivtilbudet gjennom «koronakrisen».
Med vennlig hilsen
Yrkestrafikkforbundet
Jim Klungnes /s/
Forbundsleder
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noTrond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noBilder

Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
YTF følger opp medlem etter bussbrann i Nordre Follo7.7.2025 13:11:52 CEST | Pressemelding
En person mistet livet og flere er skadet etter bussbrannen i Nordre Follo. Yrkestrafikkforbundet (YTF) følger nå opp sitt medlem som var sjåfør på bussen, og understreker behovet for økt sikkerhet og beredskap på norske busser.
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom