Frykter ny ulykkeshelg: – Kjør forsiktig i pinsen

Nær én million nordmenn oppgir at de skal ut og reise i pinsen. – Unngå høy fart, forbikjøringer, og la mobilen ligge mens du kjører, råder skadeforebygger.

Så langt i år har antall trafikkdrepte økt betraktelig. – Vi må unngå en ny ulykkeshelg, og vi oppfordrer bilistene til å ta det pent på veiene denne helgen, sier skadeforebygger. Foto: Fremtind.

Det nærmer seg nok en langhelg med mange biler på veiene. Det gir økt risiko for skader og trafikkulykker.

– Vi må unngå en ny ulykkeshelg, og vi oppfordrer bilistene til å ta det pent på veiene denne helgen. Husk at høy fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner for både deg selv og andre medtrafikanter, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Vi må ta større ansvar for hvordan vi oppfører oss i trafikken

Nær 1 million nordmenn oppgir at de skal reise i pinsen, og flesteparten skal på hyttetur. Det viser en fersk undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på vegne av Fremtind.

Vi går inn i årstiden hvor det normalt skjer flere dødsulykker. Det stiller enda større krav til oss – og vi må ta ansvar for egen atferd i trafikken, sier skadeforebyggeren.

Så langt i år har antall trafikkdrepte økt betraktelig. Bare i mai har 21 personer mistet livet i trafikken. Det er en dyster rekord.

Vi må nesten spørre oss om noen bilister har glemt hvordan de kjører bil, spør Hofstad-Nielsen.

Fart og uoppmerksomhet er blant hovedårsakene til alvorlige trafikkulykkerNylig ble en ung mann dømt til fengsel for uaktsomt drap. Han skrev SMS i 100 kilometer i timen, og med det forårsaket han en dødsulykke.

Oppfordrer damene kjøre i pinsen

Åtte av ti menn oppgir i undersøkelsen at de vanligvis er sjåfører når de skal på langtur sammen med partner eller familien. Kun seks prosent av kvinnene oppgir det samme.

– Det kan lett bli en vane at mannen setter seg bak rattet, så her gjelder det å bryte noen mønstre. Damer: Ta styringen på langtur, oppfordrer Hofstad-Nielsen.

Thereses huskeliste til pinseutfarten:

• Overhold fartsgrensene og kjør etter forholdene
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører, og la mobilen ligge når du kjører
  • Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut
  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen, som for eksempel autopilot og ryggekamera
  • Ta det pent ut av parkeringsplasser, veikryss og rundkjøringer, og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien

Skadeforebygger i Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen.
Vi går inn i årstiden hvor det normalt skjer flere dødsulykker. Det stiller enda større krav til oss – og vi må ta ansvar for egen atferd i trafikken. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.