Frykter mange hytter uten fungerende røykvarslere

Påske betyr ferie og hytteliv for svært mange nordmenn. Rundt om i landet finnes det nær 500.000 hytter og fritidsboliger. En god del av disse blir tatt i bruk i påsken. Brannvernforeningen frykter at mange av dem ikke har fungerende røykvarsler.

Unngå hyttebrann i påsken, sjekk at røykvarsleren fungerer. Bilde: Kvam Brannvesen

- Alle hytter skal ha minst en røykvarsler og tilstrekkelig slokkeutstyr. Men når røykvarslerne ikke virker fordi det mangler fungerende batteri, er de helt verdiløse. Vi har tett dialog med brannvesen som bekrefter at de finner skremmende mye av dette når de er ute på tilsyn i fritidsboliger, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen.

- Fungerende røykvarslere anses med god margin til å være det sikkerhetskravet som redder flest liv når det gjelder brann i Norge. Har batteriet gått tomt siden forrige gang man var på hytta, virker ikke røykvarsleren. Husk derfor å sjekke at den fungerer hver gang hytta tas i bruk, sier Søtorp.

Å sjekke at røykvarsleren fungerer hver gang hytta tas i bruk er første punkt i Brannvernforeningens sjekkliste for en brannsikker hytte.

- Om man oppdager at batteriet ikke fungerer er det veldig dumt å ikke ha et ekstra batteri tilgjengelig. Vi vil derfor oppfordre alle å sørge for at man alltid har ekstra røykvarslerbatteri på hytta. Sett det gjerne på lista for påskehandelen,sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Brannvernforeningens sjekkliste for brannsikkerhet på hytta:

• Sjekk røykvarslerne hver gang hytta tas i bruk
  • Ha alltid ekstra batterier i reserve
  • Sørg for rikelig tilgang til slokkeutstyr
  • Gå aldri fra levende lys
  • Ikke bruk peis/ovn som tørkestativ
  • Deponer og kast askeavfall på en forsvarlig måte
  • Ikke gå fra hytta med elektriske apparater i bruk
  • Vær ekstra varsom ved bruk av gass. Sjekk utstyr og slanger jevnlig
  • Bruk godkjente fagfolk til utbedringer som krever dette

Brannvernforeningen og Tryg forsikring har en felles forebyggende informasjonskampanje om brannsikkerhet på hytta. I sommer vil de i samarbeid med lokale brannvesen ha fysiske aktiviteter som blant annet hyttebesøk, for å sette fokus på dette viktige temaet.