Frykter for utelivsbransjens fremtid
Aase E. Jacobsen er redaktør magasinet Apéritif og nettstedet aperitif.no, og er aktuell som forfatter av kronikken Noen stikker av med milliardene, som ble publisert like før påske.
Jacobsen forteller at årlig gjennomsnittskompenasjonen per sysselsatt i restaurantbransjen Oslo per 1. mars var 19.000 kroner.
– Samtidig fikk en bedrift innen oljebransjen 840.000 kroner i kompensasjon per ansatt. En kompensasjonsordning skal hjelpe en bransje å komme tilbake og ikke bare tenke på aksjonærene. Sånn det ser ut nå kan jeg ikke se hvordan bransjen skal komme tilbake hundre prosent som den var. Det kommer til å bli veldig vanskelig, sier hun når hun gjester Ringnes-podcasten Utetime.
Jacobsen peker på at mens serveringsbransjen får det som nærmest er for småpenger å regne i kompensasjon for å måtte legge ned driften, får staten 6,5 milliarder mer i inntekter fordi folk holder seg hjemme og innenlands.
Roar Hildonen gjester også podcasten. Han er kjent for de fleste i Trondheim, etter å ha servert byens restaurantgjester smakfulle opplevelser gjennom flere tiår. Han har også vært en pådriver for økt kompetanse innen næringen og en rekke kokker og servitører har gått i lære hos Hildonen, blant annet på den velrenommerte restauranten «To rom og kjøkken». Han deler sin bekymring for hva som vil skje med kompetansenivået og rekrutteringen til bransjen etter pandemien.
- Lærlingene burde fått lønnsstøtte, slik at de kunne fortsatt å trene. De går jo fortsatt på skole. At de blir permittert hører jo ikke hjemme noe sted. Du fortsetter jo undervisningen på skole eller universitet, sier Hildonen.
- Vi har et samfunnsansvar for å lære opp neste generasjon kokker og servitører. Bare her på «To rom og kjøkken» har vi snart femti stykker vi har utdannet siden vi startet for snart seksten år siden. Å stoppe et år er veldig ødeleggende for hele systemet vi har bygget opp, sier utelivsmentoren fra Trondheim.
Her hører du "Utetime med Ringnes":
Kontakter
Hans Ingi TryggvasonDaglig leder for Ringnes Brygghus
Ølekspert med fokus på kombinasjonen av øl og mat.
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom