Grønt Punkt Norge

Frykter avfallsberg fra rekordhøy julehandel

Del

Oslo: Ifølge prognosene kommer nordmenn til å handle for 58 milliarder kroner i julemåneden desember. Grønt Punkt Norge frykter at mye emballasje ender i peisen eller restavfallet.

– Dersom antall julegaver går opp i år igjen, betyr det også mer emballasje - og et større ansvar, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge. 

Julehandelen forventes å nå nye høyder i 2019, ifølge Virke. Totalt kommer vi til å handle for 58 milliarder kroner i desember, viser prognosene. Det utgjør 10 850 kroner per innbygger i Norge.

– Vi har grunn til å tro at minst 62 000 tonn emballasje følger med årets julehandel, og mye av dette havner under treet. Da gjelder det å motstå fristelsen det er å bare stappe alt usortert i søppelsekker, eller hive det i peisen, sier Røine.

– Lag avfallsstasjoner i stua

Hun foreslår derfor at man i god tid før julekvelden lager kildesorteringsstasjon i stuen. På den måten kan man fortløpende rydde opp i EPS (på folkemunne isopor) og gavebånd, plastemballasje, kartong og gavepapir. 

– EPS blir statisk på sorteringsanleggene, og er derfor vanskelig å gjenvinne. Lever den heller på en miljøstasjon eller kast den i restavfallet. Gavebånd er også et stort problem, fordi det setter seg fast i mekanikken på sorteringsanlegg. Kast derfor bånd i restavfallet. Samtidig er det viktig at du sorterer og leverer plast- og kartongemballasje i kommunens innsamlingsordning, slik du pleier resten av året, sier Grønt Punkt Norge-sjefen.

Samler inn gavepapir

Gavepapir har i mange år vært et problem for avfallsbransjen, fordi det ofte inneholder store mengder leire og fargestoffer – og veldig lite papirfiber. Dette avfallet skal derfor ikke leveres med pappemballasje og kartong, og mange kommuner har begynt å samle inn gavepapir i egen sekk i etterkant av julefeiringen. Her kan du la gavebåndet følge med, slik at også dét går til energiutnyttelse. Mer informasjon ligger på sortere.no, en nasjonal nettside dedikert til håndtering og sortering av avfall for husholdninger og bedrifter.

– Et tips er å bruke resirkulerbare gaveesker av kartong, eller gaveposer som er laget av gråpapir. Og bobleplasten som beskyttet julegaven din i år, kan kanskje rulles sammen og gjøre en like god jobb neste jul, foreslår Røine.

Får nytt liv

Hun forteller at materialene i både kartong- og plastemballasjen kan gjenvinnes mange ganger. Resirkulert plast kan blant annet bli til tannbørster, lagringsbokser, rør, blomsterpotter og plastposer. Papp og kartong blir gjerne til nye kartong- og pappesker.

Ifølge en spørreundersøkelse Kantar har gjort for Grønt Punkt Norge i årets siste kvartal oppgir 82 prosent av respondentene at de kildesorterer plastemballasje, mens 90 prosent kildesorterer papp og kartong.

(Pressenytt)

FAKTABOKS

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plastemballasje, metallemballasje, glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. 
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
  • Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom. Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas. I 25 år har materialselskapene som eier Grønt Punkt Norge sørget for at emballasje som samles inn over hele landet blir gjenvunnet. 

Bildetekst:

AVFALLSSTASJONER. Det blir lettere å kildesortere juleemballasjen dersom du lager til avfallsstasjoner på julaften. Foto: Johnny Syversen

Kontaktperson:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt Norge. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Grønt Punkt Norge

Grønt Punkt Norge
Grønt Punkt Norge
Karenslyst Alle 9A
0212 Oslo

22 12 15 00http://www.grontpunkt.no

For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. I tillegg drifter Grønt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong på vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS. Grønt Punkt er Europas mest brukte varemerke. Merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.

Følg saker fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grønt Punkt Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom