Frøy velger ABBs kraftsystem for ny, hybrid brønnbåt

• Frøy har igjen valgt ABB som systemintegrator for den spesialdesignede DC-kraftdistribusjonsløsningen for sin nybygde brønnbåt • ABBs Onboard DC Grid™ og kraftstyringssystem PEMS™ vil optimere energibruken om bord, enten den trekker på fartøyets hovedmotor, energilagring eller en kombinasjon av dem • Dette blir det andre fartøyet i verden som har den innovative kraftdistribusjonsløsningen spesielt utviklet for brønnbåter etter søsterskipet Gåsø Odin

ABB leverer kraftsystem til hybrid brønnbåt for bærekraftig operasjon (Ill. Møre Maritime).

ABB i Norge har sikret seg en repetisjonsordre med Sefine Shipyard for å levere et omfattende kraft- og fremdriftssystem til nok en Frøy brønnbåt. Systemet består av ABBs Onboard DC Grid™ og en distribusjonsløsning designet spesielt for integrering av fiskehåndteringsutstyr og annet spesialutstyr.

Løsningen vil optimalisere energibruken om bord ved å trekke på fartøyets fire motorer eller energilagringssystemet eller en kombinasjon, etter behov. Kraftoppsettet styres av ABBs integrerte kraftstyringssystem (PEMS™), som vil sikre optimal bruk av fartøyets totale kraftressurser.

– Frøy har som mål å være ledende innen utvikling av tjenester som bidrar til en mer bærekraftig havbruksnæring, sier Einride Wingan, ansvarlig for nybygg hos Frøy. – Vi leter hele tiden etter måter å forbedre effektiviteten i driften og velferden til fisken på. Med ABB-teknologi er fartøyene våre utstyrt med klassens beste løsninger for å møte behovene til oppdrettere i dag og i fremtiden.

- Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med ABB for å levere enda et topp moderne hybridfartøy til Frøy, sier Selçuk Bakanoğlu, direktør for forretningsutvikling og teknisk innkjøp i Sefine Shipyard. - Med ABBs anerkjente kraftsystem Onboard DC Grid™, pluss en innovativ DC-distribusjonsløsning designet spesielt for brønnbåter, vil begge fartøyene være i forkant av bærekraftig akvakultur i årene som kommer.

Mens fiskehåndteringssystemer tradisjonelt har brukt AC-løsninger, muliggjør ABBs Onboard DC Grid™ et DC-oppsett. Dette krever færre komponenter, filtre og annet utstyr og forenkler konfigurasjonen av frekvensomformerløsningen. Onboard DC Grid™ er en svært feiltolerant kraftsystemplattform som bruker høykvalitetskomponenter og autonom subsystemdesignfilosofi, noe som resulterer i sikrere og mer effektiv drift. En ekstra fordel med DC sammenlignet med AC er at den er mindre utsatt for såkalt harmonisk forvrengning, samt plassbesparelser ombord, enkelt vedlikehold og en forbedret driftsoversikt.

- Basert på sin positive erfaring med løsningen på Gåsø Odin, har Frøy og Sefine Shipyard igjen valgt å stole på at ABB skal levere et omfattende kraft- og fremdriftssystem til nok en fremtidsrettet brønnbåt, sier Rune Braastad, leder for ABBs maritime systemvirksomhet. - I likhet med søsterskipet vil det nye fartøyet få de høyeste standarder innen sikkerhet, pålitelighet og bærekraft.

Den komplette ABB-pakken inkluderer det digitale og oppkoblede ABB Ability™ Remote Diagnostic System. Med det vil Frøy dra nytte av ytterligere forbedringer i fartøyets operasjonelle sikkerhet og ytelse samt feildeteksjon og støtte for utbedring. Fartøyets høyeffekts fiskehåndteringssystem er en kombinasjon av ABBs ACS880 multi- og enkelt-frekvensomformere som integreres sømløst med funksjonaliteten til Onboard DC Grid™ for å ytterligere driftseffektivitet og besparelser.

ABBs Process Automation-virksomhet er ledende innen automatisering, elektrifisering og digitalisering for prosess- og hybridindustrier. Vi tilbyr våre kunder en bred portefølje av produkter, systemer og komplette løsninger, inkludert vårt ledende, distribuerte styringssystem, programvare og livsyklustjenester, bransjespesifikke produkter samt måle- og analyseutstyr, maritime løsninger og turbolading. Som nest største aktør globalt, bygger vi på vår bransjeekspertise, erfaring og globale tilstedeværelse, og er forpliktet til å hjelpe våre kunder til økt konkurransekraft, økt avkastning og sikker, smart og bærekraftig drift. go.abb/processautomation

ABB lanserer datasikkerhetsløsning for å forenkle og forbedre beskyttelsen av industriell infrastruktur27.9.2022 13:14:04 CEST | Pressemelding

• ABB Ability™ Cyber Security Workplace konsoliderer informasjonen fra datasikkerhetsverktøy inn i ett skjermbilde; Det effektiviserer visningen av kompleks informasjon og reduserer risikoeksponering • Den nye løsningen tar sikte på å lukke det nåværende kompetansegapet i datasikkerhet og sikre at kritisk industriutstyr er beskyttet • Forenklet informasjon gjør det lettere å ta riktige beslutninger og forbedre industriell automasjonssikkerhet

ABB og MAN samarbeider om dual-fuel elektriske fremdriftsløsninger for LNG-skip26.9.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding