Frokostseminar: Hvordan kan vi gjøre idretten tryggere for barn?

Frokostseminar: «Trygg på trening med Redd Barna» og idrettens arbeid mot seksuell trakassering og overgrep.

Foto: Eirik Førde / NIF

Når:  Torsdag 6. februar, kl. 09.00 – 10.30

Hvor: Kantina på Idrettens hus, Ullevål Stadion (Sognsveien 73), Oslo

Oppmøte: Senest kl. 08.55 i resepsjonen, Idrettens hus

Påmelding innen 4. februar.

Idretten samarbeider med Redd Barna om å hindre overgrep mot barn. På frokostseminaret blir verktøyet «Trygg på trening med Redd Barna» presentert. Særforbund inviteres særlig til å etablere samarbeid med Redd Barna for å gjennomføre tilpasset kursopplegg i egen organisasjon og for klubber i forbundet.

Agenda:

-          NIF informerer om idrettens arbeid mot seksuell trakassering og overgrep, og hvordan samarbeid med Redd Barna passer inn i dette arbeidet.

-          Redd Barna presenterer kursverktøyet «Trygg på trening»

-          Norges Fotballforbund, Norges Svømmeforbund, Hordaland idrettskrets og SMISO Hordaland presenterer sine erfaringer med «Trygg på trening»

-          Gjensidigestiftelsen informerer om sin støtte til prosjektet

Det blir muligheter for 1:1 intervjuer med representanter fra Redd barna, NIF, særforbund og Gjensidigestiftelsen i tidsrommet 10:30-11:00.

Frokostseminaret streames også direkte på Facebook: https://www.facebook.com/events/823434038096779/

Velkommen!

Bakgrunn:

Seksuell trakassering og overgrep er en utfordring i idretten, som i resten av samfunnet. Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) har i flere år satt et særlig søkelys på dette temaet, senest på Idrettsgallaseminaret 2020 «Det skjer hos oss også».

NIF har tett dialog med Redd Barna om «Trygg på trening», for å sikre at kursopplegget bygger opp om idrettens eksisterende regelverk og ressurser, særlig Idrettens retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep og Rettleiar for handtering av saker som gjeld seksuell trakassering og overgrep i idretten. NIF og Redd Barna vil som del av dialogen også se på hvordan man generelt kan styrke idrettens arbeid med forebygging og håndtering av seksuell trakassering og overgrep.

Foto: Eirik Førde / NIF

Idrettspresident Berit Kjøll ber om straksavklaring fra helsedirektøren31.3.2020 08:02:18 CESTPressemelding

Norges idrettsforbund sendte 25. mars frem et brev til Helsedirektoratet med behov for klargjøring av vedtaket datert 12. mars om forbud mot/stengning av blant annet idrettsarrangementer, organisert idrettsaktivitet og svømmehaller. Årsaken er ulik fortolkning og praksis for gjennomføring av vedtaket i de enkelte kommunene. Resultatet er usikkerhet og mange spørsmål fra hele idrettsbevegelsen relatert til vedtaket. Nå ber idrettspresident Berit Kjøll om en straksavklaring.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.