Frokostmøte: Hvordan kan laksenæringen få et bedre forhold til resten av samfunnet?

Den norske havbruksnæringen produserer 14 millioner proteinrike måltider hver dag. Hvorfor er oppdrettsfisk da nærmest et skjellsord for mange nordmenn? Få svar på Geelmuyden Kieses frokostmøte i laksehovedstaden Bergen 21. mars.

Hva: Frokostmøte med kaffe, rundstykker og heftig debatt
Når: Tirsdag 21. mars kl. 08.00–09:30
Hvor: Clarion Hotel Admiral, C. Sundts gate 9, 5004 Bergen

Hvem:

Geir Ove Ystmark, leder i Sjømat Norge

Per Grieg jr, styreleder i Grieg Seafood

Hans Geelmuyden, sjef i Geelmuyden Kiese.

Debatten ledes av Anders Nyland, tidligere sjefredaktør i Bergensavisen og seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese.

Tillit er ikke gratis. Det er noe selskap og næringer må gjøre seg fortjent til. Laksenæringen kan få tillit fra samfunnet ved å være åpen og ærlig om miljøutfordringene den har, jobbe knallhardt for å løse dem og tørre å bli målt på forbedringen, sier Hans Geelmuyden, senior partner og sjef i Geelmuyden Kiese.

Ubalanse mellom oppdrettere og samfunnet

Etterspørselen etter norsk laks er eventyrlig. I 2016 eksporterte Norge laks for rekordhøye 65 milliarder kroner. Likevel hagler kritikken mot havbruksnæringen her hjemme.

Samfunnet vil ha noe tilbake for å akseptere at oppdretterne får bruke fjordene til lakseproduksjon. Arbeidsplasser og livsgrunnlag i distriktene er en god start. Men vi vanlige samfunnsborgere bør også få ta del i profittfesten som pågår blant lakseaksjonærene, sier Geelmuyden.

Hva skal til for at laksenæringen får tillit hos folk flest? Hvilke krav stiller samfunnet og politikerne til næringsaktører som får bruke allmenningen vår? Velkommen til debatt!

Geelmuyden Kiese er Skandinavias største kommunikasjonsbyrå med kontorer i København, Oslo, Stockholm, Brussel og Bergen. Selskapet teller 150 ansatte, og ble etablert i 1989.

GK er en samfunnsaktør, og selskapets visjon er å arbeide for et åpent samfunn. Kjerneverdiene er åpenhet, offensivitet, integritet og sans for humor. Vi jobber tett med våre kunder for at disse skal nyte tillit og legitimitet i markedet, blant ansatte, eiere, investorer, og myndigheter.