Frode N. Børfjord blir ny redaktør i Sør-Varanger Avis

Frode N. Børfjord (59) er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Sør-Varanger Avis i Kirkenes. Han har bred medieerfaring og kommer nå fra stillingen som journalist i NRK, der han blant annet har jobbet med TV-dokumentarer om nordområdene.
Frode N. Børfjord er ansatt som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Sør-Varanger Avis.

– Sør-Varanger og Kirkenes ligger sentralt plassert tett på Barentshavet og har Norges eneste grenselinje mot Russland. Kirkenes er en viktig havn mot Arktis og Nordøstpassasjen. Jeg har arbeidet mye i denne regionen som journalist frem til nå. Med de store omstillingene og den utviklingen som nå tvinger seg fram både i Kirkenes og i regionen, er det å lede regionens lokalavis en særdeles spennende oppgave.

Frode N. Børfjord har mange års ledererfaring fra mediebransjen, blant annet som redaksjonssjef i samfunnsavdelingen i NRK, nyhetsredaktør i Adresseavisen og nyhetsredaktør i Gudbrandsdølen Dagningen. Han har vært reporter for NRK Brennpunkt, vært nestleder ved Institutt for Journalistikk (IJ) og har også bakgrunn innen kommunikasjon.

Han har også vært vært styreleder i Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP).

– Jeg er svært tilfreds med at Sør-Varanger Avis nå får en kompetent, erfaren og dyktig bransjeperson som øverste leder. Det gleder meg stort at vi nå får en leder med Frodes allsidige og svært relevante bakgrunn  som kan lede Sør-Varanger Avis videre. Med ham ved roret, sammen med de dyktige medarbeiderne som allerede er der, er jeg overbevist om at avisa har gode muligheter til å videreutvikle seg og innta nye posisjoner i sitt område, sier styreleder Renate Slettli Nymo.

Amedia overtok som hovedeier i Sør-Varanger Avis i desember 2021

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Sør-Varanger Avis, Frode N. Børfjord, telefon 90130003
Styreleder i Sør-Varanger Avis, Renate Slettli Nymo, telefon 95273648