Frode Haltli Avant Folk II, release 19/03

Cover, Frode Haltli Avant Folk II. Design av Aslak Gurholt (Yokoland)

Frode Haltli kommer med «Avant Folk II», oppfølgeren til kritikerroste «Avant Folk» (2018). Bandet Avant Folk er et spellemannslag helt utenom det vanlige; 10 kreative og unike musikere fra ulike sjangre som eksperimentell musikk, folkemusikk, jazz, pop og rock. Studioalbumet bygger på musikk opprinnelig urfremført under Vossajazz i 2019.

Releasekonsert på Riksscenen, 19/03

Lytt her: https://orcd.co/avantfolkii

Da Frode Haltli satte sammen Avant Folk i 2017, var det for å videreføre arbeid i ytterkanten av folkemusikken, nå i bandformat: Trommer, bass, to gitarer, to blåsere, to felespillere, orgel og han selv på akkordeon. Ensemblet har et særpreget sound som blander akustiske og elektriske instrumenter; Frode Haltlis musikk henter inspirasjon fra fortid og samtid.

- «Jeg har arbeidet på tvers av etablerte sjangre i mange år, og gjort alt fra kompleks notebilder i samtidsmusikk, til jazz og folkemusikk. I Avant Folk bruker vi arbeidsmetoder fra folkemusikken: Jeg presenterer et ganske enkelt grunnmateriale som alle musikerne lærer seg - på øret. Alt vi spiller videre tar utgangspunkt i dette, med felles rytmikk og frasering, og vi oppnår en enorm fleksibilitet i videre arbeid.» - Frode Haltli

Medvirkende:

Frode Haltli: accordion

Erlend Apneseth: Hardanger fiddles

Hans P. Kjorstad: violin

Rolf-Erik Nystrøm: saxophones

Hildegunn Øiseth: trumpet, goat horn and vocals Ståle Storløkken: Hammond organ and synthesizer

Ståle Storløkken: Hammond organ and synthesizer

Juhani Silvola: acoustic and electric guitars Oddrun Lilja Jonsdottir: electric guitar and vocals

Oddrun Lilja Jonsdottir: electric guitar and vocals

Fredrik Luhr Dietrichson: double bass

Siv Øyunn Kjenstad: drums and vocals