Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Frode Barth og Ellen A. Oskal slipper album i dag!

Frode Barth og Ellen A. Oskal er ute med albumet Árbi; fokusert rundt personjoik.

Den allsidige gitaristen Frode Barth har slått seg sammen med joikeren Ellen A. Oskal-Spein på dette albumet som inneholder kun personjoik. Medvirkende er også de anerkjente musikerne Manu Katché, Palle Mikkelborg, Trygve Seim og Anders Røyne. Her får man tradisjonell joik innpakket i elementer fra rock, jazz, pop og samtidsmusikk.

Barth og Oskal-Spein skal snart på omfattende turné i Russland der de skal spille konserter og gi workshoper sammen med musikere fra russiske minoriteter. Tidligere i høst spilte de under Transform - Trondheim World Music Festival med konsert på Byscenen.

Albumet kan høres her

En joik er en samisk form for sang som tradisjonelt synges a cappella. Det er en av de eldste levende musikktradisjonene i Europa, og er folkemusikken til det samiske folket i Lappland. Regionen strekker seg over fire land: Norge, Sverige, Finland og Russland.

I de nordlige samiske områdene er de fleste joikene personlige, det vil si at de er knyttet til en bestemt person, et dyr eller et landskap. På dette albumet finner du utelukkende personifiserte joiker. Hver joik bærer navnet på personen den er dedikert til. En joik er dypt personlig og åndelig i sin natur og regnes som den fineste gaven en person kan motta.

Ellen A. Oskal-Spein vokste opp i en familie med en sterk joiketradisjon. Hun har vunnet samisk Grand Prix, en konkurranse som består av to separate deler: en joikedel og en sangdel. Hun er en utøver med et kraftfullt uttrykk. Frode Barth har i samspill med henne tilført sin egen musikalske verden med sin allsidige bakgrunn fra en rekke sjangre som rock, jazz, pop og samtidsmusikk.

«Å lage dette albumet har vært en stor glede, og jeg er veldig takknemlig for de suverene musikerne som har beriket innspillingen med sine ideer og improvisasjoner. Resultatet har blitt noe nytt og spennende bygget på en lang og rik tradisjon. Joik som musikktradisjon har overlevd fordi den har tidløse kvaliteter», sier Frode Barth.

Albumet inneholder 13 komposisjoner. De fleste joikemelodiene og tekstene er laget av Ellen A.Oskal-Spein. All musikk er komponert og arrangert med utvidede bidrag fra Frode Barth.

Frøydis B. Ruud

froydis@grappa.no

Stian Staysmans dag i «Hver gang vi møtes»22.1.2021 10:38:12 CETPressemelding

Etter forrige helgs strålende sesongstart av TV 2s «Hver gang vi møtes» og en rørende kveld dedikert til Maria Mena, er det i morgen klart for å hylle ingen ringere enn selveste Stian «Staysman» Thorbjørnsen. Hør sangene fra Staysmans dag her! Stian «Staysman» Thorbjørnsen er en norsk artist, forfatter, programleder og realitydeltager. Han slo gjennom som «Paradise-Stian» i sesong fire av TV 3-serien Paradise Hotel i 2012. Han har også vært med i TV 3-serien Robinsonekspedisjonen i 2013. Staysman & Lazz har blant annet deltatt i MGP 2015 med «En godt stekt pizza», som sammen med «Kaptein Morgan» er deres største hits. De gjør 100 spillejobber i året og har 100 millioner strømminger av musikken sin. Staysman er tidligere programleder på NRK og i sommer ledet han «Allsang på grensen» med Katrine Moholt. – Det er en stor ære å få covre låtene til de andre artistene. Det er med skrekkblandet fryd jeg skal fremføre mine versjoner. Og jeg gleder meg så klart til å høre hvordan de skal fremfø