Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Frode Barth og Ellen A. Oskal slipper album i dag!

Frode Barth og Ellen A. Oskal er ute med albumet Árbi; fokusert rundt personjoik.

Den allsidige gitaristen Frode Barth har slått seg sammen med joikeren Ellen A. Oskal-Spein på dette albumet som inneholder kun personjoik. Medvirkende er også de anerkjente musikerne Manu Katché, Palle Mikkelborg, Trygve Seim og Anders Røyne. Her får man tradisjonell joik innpakket i elementer fra rock, jazz, pop og samtidsmusikk.

Barth og Oskal-Spein skal snart på omfattende turné i Russland der de skal spille konserter og gi workshoper sammen med musikere fra russiske minoriteter. Tidligere i høst spilte de under Transform - Trondheim World Music Festival med konsert på Byscenen.

Albumet kan høres her

En joik er en samisk form for sang som tradisjonelt synges a cappella. Det er en av de eldste levende musikktradisjonene i Europa, og er folkemusikken til det samiske folket i Lappland. Regionen strekker seg over fire land: Norge, Sverige, Finland og Russland.

I de nordlige samiske områdene er de fleste joikene personlige, det vil si at de er knyttet til en bestemt person, et dyr eller et landskap. På dette albumet finner du utelukkende personifiserte joiker. Hver joik bærer navnet på personen den er dedikert til. En joik er dypt personlig og åndelig i sin natur og regnes som den fineste gaven en person kan motta.

Ellen A. Oskal-Spein vokste opp i en familie med en sterk joiketradisjon. Hun har vunnet samisk Grand Prix, en konkurranse som består av to separate deler: en joikedel og en sangdel. Hun er en utøver med et kraftfullt uttrykk. Frode Barth har i samspill med henne tilført sin egen musikalske verden med sin allsidige bakgrunn fra en rekke sjangre som rock, jazz, pop og samtidsmusikk.

«Å lage dette albumet har vært en stor glede, og jeg er veldig takknemlig for de suverene musikerne som har beriket innspillingen med sine ideer og improvisasjoner. Resultatet har blitt noe nytt og spennende bygget på en lang og rik tradisjon. Joik som musikktradisjon har overlevd fordi den har tidløse kvaliteter», sier Frode Barth.

Albumet inneholder 13 komposisjoner. De fleste joikemelodiene og tekstene er laget av Ellen A.Oskal-Spein. All musikk er komponert og arrangert med utvidede bidrag fra Frode Barth.

Frøydis B. Ruud

froydis@grappa.no

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Berit Opheim og Tore Brunborg er ute med stjernespekket plate18.10.2019 15:12:17 CESTPressemelding

Den fantastiske gjengen kjente og kjære musikarar, med Brunborg og Opheim i spissen, har teke utgangspunkt i ulike folketonar og slåttar frå mellom anna Voss, Sogn og Hardanger, og serverer desse i nye arrangement og med nykomponerte tema. Hør albumet her! «Det er ei stor glede å presentere denne musikken som er gamal, kortreist musikk som etter vårt syn framleis står seg og talar til folk i dag» skriv Berit Opheim i omslagsteksten. «Uttrykket i Hildo er ei blanding av musikkuttrykk frå alle dei fem musikarane. Dette er vår måte å ”ha vit pao eige tarv” - og arv.» «Hildo» var namnet på kyrkjeklokka som ljoma over Vossevangen frå tårnet på Vangskyrkja i gamle dagar. Det finst fleire segn og folketonar til ære for klokka, som var kjend for sin uvanlege fine og sterke klang. På albumet vert både balladar, bånsullar, stev, barnesongar, salmar og slåttar tolka og omforma i hendene på musikantar som går «Hildo» sjølv ein høg gong når det kjem til klang og styrke. Utgangspunktet for denne inn

Susanne Lundeng er ute med singelen "Det å ei"18.10.2019 11:37:08 CESTPressemelding

På nyåret 2020 er Susanne Lundeng klar med nytt album med sin trio (Nils-Olav Johansen, gitar og Erik Nylander, trommer) som gis ut på plateselskapet Heilo/Grappa. 18. oktober slipper hun singelen «Det å ei» fra dette albumet og følger opp sin varmt mottatte debut som sangtekstforfatter i tillegg til å lage melodiøse og løse melodier med nordlandsk felekraft i seg. Med smaken og klangen av ord på sin særegne måte formidler «Det å ei» tankene rundt det å ikke eie andres tid, å være tilstede i egen ro og la livet få leve. Hør singelen her! Susanne Lundeng Lundeng har med forankring i nordnorsk folkemusikk utviklet seg til en særpreget komponist, arrangør og musikalsk fritenker, og har blant annet høstet en Spellemannpris i folkemusikk for sin utgivelse av nordlandsslåtter og er en av Norges mest meritterte folkemusikere. Musikken blir omtalt som drivende melankolsk, nedtonet, sår og stormfull. Susanne Lundeng trio spiller disse stedene i høst: 22. oktober – Meieriet, Leknes 23. oktober –