Frivillighetsmeldingen: - Legger lista høyere

- Regjeringen skaper forventninger om en offensiv satsing på frivilligheten, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge. - Men de ennå et godt stykke unna av å innfri frivillighetens hovedkrav, som er full momskompensasjon.

Kulturministeren hadde med kake til Frivillighetens dag (Foto: Birgitte Heneide/Frivillighet Norge)

På Frivillighetens dag presenterte kulturminister Trine Skei Grande regjeringens frivillighetsmelding, som blir godkjent i statsråd på fredag. I sin presentasjon fremhevet kulturministeren den store rollen som frivilligheten spiller i det norske samfunnet og demokratiet.

- Vi er glad for å ha en kulturminister som forstår og anerkjenner frivillighetens betydning, og som snakker vårt språk, sier Slotterøy Johnsen.

- Meldingen viser ambisjoner om å styrke frivilligheten, og vi har nå store forventninger til gjennomføringen.

- Fortsatt ikke i mål

Frivillighetens hovedkrav har vært å få full momskompensasjon. Mens kommersielle og offentlige aktører ikke betaler moms på innkjøp, må frivilligheten betale 25 prosent ekstra på alt fra vaffeljern til redningsutstyr. Siden 2009 har frivillige organisasjoner kunne søke om å få refundert momsutgiftene sine gjennom momskompensasjonordningen, men denne ordningen er ikke fullfinansiert.

Regjeringen forplikter seg i frivillighetsmeldingen en opptrapping, slik at momskompensasjonsordningen vil være på 1,8 milliarder kr. i 2021.

- Det er gledelig at regjeringen ønsker å forplikte seg til en opptrappingsplan, men det er vanskelig å se at dette er et stort løft for momskompensasjonsordningen, sier Slotterøy Johnsen. - At ordningen blir større er positivt, men det er skuffende at regjeringen ikke vil rettighetsfeste ordningen, som hadde gitt en økt økonomisk forutsigbarhet for organisasjonene. Dette er en sak hvor vi håper KrF og kulturministeren vil spille hverandre gode i regjeringsforhandlingene.

En enklere hverdag

I regjeringsplattformen har det vært varslet at det skal gjennomføres en forenklingsreform for frivilligheten. Kulturminister Trine Skei Grande sa at tiltakene i denne reformen blant annet vil være en økt satsing på frivillighetsregisteret, økt fokus i departementene på forenkling for frivilligheten, forsøk med flerårige tildelinger og at det skal opprettes et eget forenklingsråd.

- Vi ønsker velkommen en forenklingsreform som skal gjøre hverdagen for de frivillige enklere. Kulturministeren har skissert mange gode målsetninger, men erfaringen viser at det ikke mangler på gode intensjoner når det gjelder forenkling, sier Slotterøy Johnsen.

- For å lykkes med forenklingsreformen så vil det kreve gjennomføringskraft. Vi skal følge arbeidet med reformen tett, og vil komme med innspill til hvordan regjeringen kan bli enda bedre til å støtte nødvendig digitalisering av frivilligheten.

Frivillighetens år i 2022

Kulturministeren avsluttet sin med presentasjon med å si at flere av tiltakene i meldingen skal være klare til 2022, som skal få offisiell status som frivillighetens år, et år der det frivilligheten skal satses på og feires.

– Vi ser på det som en stor anerkjennelse at 2022 offisielt skal være frivillighetens år, og vi er ivrige etter å komme i gang med planleggingen sammen med regjeringen, avslutter Slotterøy Johnsen.

Pressekontakt Stian Seland (tlf.nr. 466 63 900) kan gi bakgrunn og formidle kontakt med Frivillighet Norges talspersoner. Merk at det er begrenset tilgjengelighet under utdelingen av Frivillighetsprisen kl. 18-19.

Kulturministeren Trine Skei Grande presenterte den nye frivillighetsmeldingen på Frivillighetens dag (foto: CF Salicath/Frivillighet Norge)
Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen (Foto: Birgitte Heneide / Frivillighet Norge) (Bildet kan brukes fritt mot fotokreditering)

Følg saker fra Frivillighet Norge

Siste saker fra Frivillighet Norge