Frivillighet Norge: Flott med Nobelpris til sivilsamfunnet

I dag ble det klart at Nobels fredspris går til den russiske organisasjonen Memorial og den ukrainske organisasjonen Senteret for sivile rettigheter, sammen med den belarussiske aktivisten Ales Bjaljatski for deres innsats for å beskytte demokrati, menneskerettigheter og retten til å kritisere makt i Russland, Ukraina og Belarus.
– I de svært utfordrende tidene vi lever i nå, er vi glad for at Nobelkomiteen anerkjenner betydningen av sivilsamfunnet. Det er alltid noen som kjemper, som aldri gir opp, som insisterer på våre fundamentale rettigheter, selv i ekstreme situasjoner. De kjemper for oss alle, sier Frivillighet Norges generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen.(Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge)