Frivillige bidrar med kunnskap for å redde liv

Rundt 25 000 nordmenn får hjerteinfarkt og hjerneslag hvert år, og mange av disse kunne vært reddet ved hjelp av førstehjelp, gjenkjenning av symptomer, eller ved å ringe 113. I løpet av 2019 vil Sanitetskvinnene sørge for at over 7000 mennesker får opplæring slik at flere kan reddes. Slagordet er «Ikke vent å se – ring 113».

I den nasjonale dugnaden «Sammen redder vi liv» samarbeider frivillige organisasjoner, Gjensidigestiftelsen og Helsedirektoratet om å redde 200 flere liv per år i Norge ved å forbedre folks opplæring og innsats gjennom førstehjelp. -Vi ønsker å gjøre folk mer oppmerksomme på hva de skal gjøre i en nødsituasjon, sier generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening.

Sanitetskvinnene har spesielt fokus på eldre og kvinner. Det er viktig å vite at symptomer på akutt og alvorlig sykdom kan være annerledes hos kvinner enn hos menn, og eldre personer kan ha vagere symptomer enn andre aldersgrupper. -Det som kjennetegner et hjerteinfarkt hos menn, vil nødvendigvis ikke stemme overens med de symptomene en kvinne som har hjerteinfarkt opplever, sier Herlofson.

Rundt om i landet holder Sanitetskvinnene informasjonsmøter rettet mot eldre selv og deres pårørende. Målet er å spre livsviktig kunnskap om hva en skal se etter og hva en skal gjøre. Sanitetskvinnene ønsker at flere skal bli trygge på å kontakte 113 for å få hjelp og avskaffe myten om at ambulansen er på vei i det øyeblikket en ringer.

Maja Louise Lauritsen, kjent fra TV-serien «113», bistår Sanitetskvinnene i det viktige arbeidet. – Vi må senke terskelen for å ringe 113, i tillegg må flere bli bedre på å gjenkjenne symptomene på hjerteinfarkt, hjerneslag og hjertestans. Det kan redde et liv, sier hun. Lauritsen er utdannet ambulansefagarbeider og sykepleier og deler sin medisinske erfaring med et brennende ønske om å få flere til å overleve akutt sykdom.

Maja Lauritsen, kjent fra TV-serien «113», bistår Sanitetskvinnene i å opplyse spesielt kvinner og eldre at symptomgjenkjenning og rask varsling til 113 er de viktigste faktorene i en nødsituasjon.

Følg saker fra Norske Kvinners Sanitetsforening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Kvinners Sanitetsforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norske Kvinners Sanitetsforening

Maiblomsten blomstrer for barna2.5.2019 11:22:55 CESTPressemelding

Sanitetskvinnene har solgt maiblomsten i over 100 år og har skaffet over 200 millioner kroner til inntekt for folkehelsen. Nå går inntektene til arbeid for barn og unge i landets 650 sanitetsforeninger. – Landet over sørger sanitetskvinner for ulike aktiviteter for barn som skolefrokoster, høytlesning, jentegrupper og drømmedager for barn som har det vanskelig. Sanitetskvinnenes innsats bidrar til sosial utjevning. Ti prosent av barna i Norge bor i familier med vedvarende lav inntekt. Barnefattigdom gjør at barn som står på utsiden av felleskapet påføres en sårbarhet som påvirker dem senere i livet, eksempelvis med lavere utdanning. Når du kjøper maiblomsten støtter du dette arbeidet, sier generalsekretær Grete Herlofson i Norske Kvinners Sanitetsforening. Lesedugnad 4. mai Lørdag 4. mai skal flere sanitetsforeninger rundt omkring i Norge gjennomføre en lesedugnad kl. 13.00. Sanitetskvinnene har et ønske om å sette et større fokus på hvor viktig høytlesning er for barn, både innen språ