Fritz Aanes forlenger kontrakten

Fritz Aanes fortsetter som landslagstrener for herrebryterne fram til Paris-OL i 2024.

-Jeg er glad for å ha forlenget min avtale med forbundet. Vi går inn i en spennende periode med et utsatt OL, VM på hjemmebane og etter det et OL som kommer allerede etter 3 år, sier Fritz Aanes.

I perioden med Aanes som landslagstrener har de norske bryterne levert gode internasjonale resultater med blant annet fire EM-finaler med tre forskjellige utøvere. Morten Thoresen ble i vinter europamester i Italia, mens Stig-Andre Berge kom til bronsefinalen.

-Det er flott at vi har fått på plass Fritz. Fritz har vært en sentral brikke i å bygge opp den sentraliseringen vi har rundt landslaget, og det er bra at vi har sikret den kontinuiteten videre frem mot Paris 2024, sier sportssjef Jacob Haug i Norges Bryteforbund.

Aanes begynte som juniorlandslagstrener for ti år siden, og ble ansatt som trener på heltid i bryteforbundet i 2012. Den opprinnelige kontrakten til Aanes gikk ut 31. desember i år, men med utsettelse av OL-kvalifiseringen og OL ble 2020 et annerledes bryte-år enn planlagt, og nå er Aanes med i fire nye år.

Etter at forbundet etablerte sin sentraliserings-modell er alle landets beste herrebrytere samlet så å si året rundt. I løpet av årene fra 2012 og frem til i dag, har norske herrebrytere vunnet 21 internasjonale medaljer.

I tillegg til OL-kvalifisering og OL neste sommer, arrangeres VM på nye Jordal Amfi 2. – 10. oktober, og da kjemper de norske bryterne for edelt metall på hjemmebane.