Fritt Ords Pris for 2020 tildelt Deeyah Khan

Den norsk-pakistanske filmregissøren Deeyah Khan ble tirsdag 23. november tildelt Fritt Ords Pris for 2020 i operaen i Oslo. Utdelingen av prisen til Deeyah Khan skulle ha funnet sted søndag 13. desember 2020, men måtte utsettes til i dag på grunn av pandemien.
F.v. Deeyah Kahn og Grete Brochmann. Foto: Linda B. Engelberth

Deeyah Khan (43) er født og oppvokst i Oslo, men har siden 1997 bodd i London. Hun debuterte som regissør i 2012 med dokumentaren Banaz. A love story, som handler om æresdrap. Siden har hun laget en rekke internasjonalt anerkjente dokumentarer som tar for seg politisk og religiøs ekstremisme. Hun var senest aktuell høsten 2020 med de to dokumentarene America’s War on Abortion og Muslim in Trump’s America.

– Journalistikk og dokumentarfilm er blant de viktigste områdene Fritt Ord støtter som ytringsfrihetsorganisasjon, og Deeyah Khan forener disse to tilnærmingene på eminent vis. Deeyah Khans filmer vitner ikke bare om uredd bruk av språk og kamera, men også om uredd bruk av menneskelighet, sa styreleder i Fritt Ord Grete Brochmann under overrekkelsen av prisen.

– I løpet av min karriere har jeg fått en sterk tro på kraften i å engasjere seg i mennesker som har en annen mening enn min egen, i å lytte til dem, og i å behandle dem med verdighet. Hvis vi knebler dialogen gjennom scenenekt og sensur, mister vi vår mulighet til å bygge forståelse og finne løsninger, sier Deeyah Khan.

Fritt Ords Pris er Stiftelsen Fritt Ords høyeste utmerkelse. Prisen er på 500 000 kroner og en statuett signert kunstneren Nils Aas. Prisen for 2021 ble delt ut 30. september i år til forfatterne Jan Grue, Bjørn Hatterud og Olaug Nilssen for deres sterke og kritiske bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge.

F.v. Deeyah Kahn og Grete Brochmann. Foto: Linda B. Engelberth