Human-Etisk Forbund

Fritt Ords Honnør til Levi Fragell

Human-Etisk Forbunds tidligere generalsekretær og styreleder mottok prisen for sin mangeårige innsats for kritisk religionsdebatt.
Prisvinner Levi Fragell og samboeren Anne Karine Winther. (Foto: Even Gran)

En utrettelig forkjemper

– Vi er stolte. Det er en fortjent honnør av denne veteranen i Human-Etisk Forbund. Han er en utrettelig forkjemper for å beskytte barn i karismatiske, religiøse miljøer. Han har i hele sitt voksne liv satt et kritisk søkelys på mirakelpredikanter som ofte med luftige påstander har påstått at de ved guds hjelp helbreder syke, ofte mot klekkelig betaling, sier Trond Enger, generalsekretær i Human-Etisk Forbund.

Levi Fragell har vært både generalsekretær og styreleder i Human-Etisk Forbund. Han har også hatt presidentverv i den internasjonale organisasjonen Humanists International (tidligere IHEU).

Han er sønn av Øivind Fragell som var predikant i pinsebevegelsen. Levi var også predikant hos pinsevennene før han brøt med dem som 22-åring. Han har vært journalist i avisen Vårt Land og informasjonssekretær i Justisdepartementet.

Enorm betydning for Human-Etisk Forbund

– Trolig finnes det ikke en enkeltperson som har betydd mer for Human-Etisk Forbund enn Levi Fragell. I perioden på begynnelsen av  80-tallet med han som leder, opplevde forbundet en sterkt medlemsvekst. Han har alltid vært på reisefot og besøkt utallige lokallag, lojal til forbundet som han alltid har vært. I mange år var han stadig i India der han var med på å grunnlegge mange humanitære prosjekter på vegne av forbundet, sier Trond Enger.

I dag har Human-Etisk Forbund 91 000 medlemmer og er et av de største livssynssamfunnene utenfor Den norske kirke. Forbundet er kjent for sine humanistiske seremonier som navnefest, konfirmasjon, vigsel og gravferd.

Prisvinner Levi Fragell og samboeren Anne Karine Winther. (Foto: Even Gran)
Last ned bilde
Prisvinneren sammen med styremedlem Frank Rossavik (t.v.) og direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord.
Last ned bilde
Levi Fragell og Trond Enger.

Om Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no

Human-Etisk Forbund er et livssynssamfunn for humanister med over 91 000 medlemmer. Vi fremmer humanistiske verdier og tilbyr konfirmasjon, navnefest, vigsel og gravferd.