Fritt Ords Honnør til Ella Marie Hætta Isaksen

Fritt Ords Honnør tildeles musiker, skuespiller og aktivist Ella Marie Hætta Isaksen (24) for hennes innsats for minoritetsvern og samiske urfolksrettigheter.
Ella Marie Hætta Isaksen og fosenaktivistene møter pressen 3. mars 2023.  Foto: Terje Bendiksby / NTB
Ella Marie Hætta Isaksen og fosenaktivistene møter pressen 3. mars 2023. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Hun var frontfigur under de fredelige sivil ulydighets-demonstrasjonene i Oslo i månedsskiftet februar/mars, mot Regjeringens manglende oppfølging av høyesterettsdommen om vindturbinene på Fosen i Trøndelag. Kunstneren og aktivisten Isaksen er blitt et sterkt symbol på den fornyede rettighetskampen urfolk har ført i Norge, 40 år etter Alta-aksjonene.

–Denne kampen har vist seg først i den samiske kunsten og kulturen, og ført til økt bevissthet om urfolks rettigheter i den brede offentligheten, særlig blant unge. Her har Isaksen stått sentralt ved å forene kultur, aktivisme og arbeid for minoritetsvern og urfolksretter på måter som har nådd svært mange. Hun har satt i gang viktige samfunnsdebatter og refleksjonsprosesser, sier Stiftelsen Fritt Ords styreleder Grete Brochmann.

Bakgrunn om prisvinner

Isaksen har vært en profilert musiker og aktivist i nesten et tiår. I 2016 vant hun Samisk Grand Prix, i 2017 Liet International og i 2018 NRKs Stjernekamp. Siden 2017 har hun vært frontfigur og vokalist i synthpopbandet ISÁK, som har fått nasjonal og internasjonal oppmerksomhet.

Ella Marie Hætta Isaksen spiller hovedrollen i den kinoaktuelle spillefilmen "Ellos Eatnu – La elva leve" (2023) om Alta-saken. Hun er hovedperson i dokumentaren "Rahcan – Ellas opprør" fra 2022, som gir et innblikk i hennes langvarige innsats som samisk naturaktivist, blant annet i Repparfjord-saken. I 2021 ga hun ut boken "Derfor må du vite at jeg er same", om sin kamp mot fornorskning og diskriminering.

Prisutdeling

Utdelingen til Ella Marie Hætta Isaksen vil finne sted i Fritt Ords lokaler i Uranienborgveien 2 i Oslo torsdag 30. mars kl. 10.00.

Fritt Ords Honnør består av et beløp på 100 000 kroner. Prisen deles ut av Stiftelsen Fritt Ords styre for verdifullt virke i det frie ords tjeneste, gjerne i tilknytning til en aktuell sak. Fritt Ord deler også ut Fritt Ords Pris årlig.

Lars BaadeKontaktperson for Ella Marie Hætta IsaksenThe Oslo Way

Tel:922 46 426

Bilder

Fritt Ord er en allmennyttig privat stiftelse som arbeider for å fremme ytringsfrihet, offentlig debatt, kunst og kultur i Norge, men arbeider også internasjonalt om prosjekter direkte knyttet til ytringsfrihet og fri journalistikk.

Om prisen. Forrige person som mottok samme pris, var Lise Klaveness i 2022. Historikken kan leses her:  https://frittord.no/nb/priser/fritt-ords-honnor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fritt Ord på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.