Fritt Ords Honnør delt ut til Lise Klaveness

Fotballpresident Lise Klaveness ble torsdag 21. april tildelt Fritt Ords Honnør for sin modige og direkte tale om menneskerettighetsbrudd og diskriminering, på kongressen til det internasjonale fotballforbundet FIFA-kongressen i Qatar.

– Denne prisen innebærer også et ønske om at Norges Fotballforbund opprettholder sitt engasjement og bygger alliansene som vil trenges for å sikre at FIFA virkelig endrer seg, sier styremedlem i Fritt Ord, Frank Rossavik.

Prisen består av et beløp på 100 000 kroner, og Klaveness har valgt å donere prispengene til flyktningeorganisasjonen NOAS.

– Fotball-Norge har tradisjonelt stått i fremste rekke for å tilby nyankomne flyktningbarn- og ungdom deltakelse i lokale fotballklubber, sa Lise Klaveness i sin tale under mottakelsen av. Å få lov til å være en del av en slik bevegelse er jeg stolt av. Nå må vi på jobb igjen, og vi må alle løpe, være modige, komme ut av pasningsskyggen selv om vi har en solid keeper bakerst. Vi må tilby fotballens viktigste gave. Et språk som ikke krever skoletimer, tilhørighet og pauser fra det som selv ikke ord helt kan fange. Ikke bare til lagvenninner og lagkamerater fra Ukraina, men også de fra Syria, Afghanistan, Somalia og alle andre land.

Om Fritt Ords Honnør:

Fritt Ords Honnør deles ut av Stiftelsen Fritt Ords styre for verdifullt virke i det frie ords tjeneste, gjerne i tilknytning til en aktuell sak. Utdelingen til Lise Klaveness fant sted 21. april kl. 10.30 i Fritt Ords lokaler i Oslo.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fritt Ord på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Omfattende støtte til det skeive kulturåret 202222.3.2022 08:00:00 CET | Pressemelding

Året 2022 kommer til å gå inn i historien som et år sterkt preget av krigen i Europa. Imidlertid er det også året vi i Norge markerer og feirer at det er 50 år siden opphevelsen av straffelovens paragraf 213, som forbød homofili. Dette markeres gjennom hele året med bokutgivelser, utstillinger, podkaster og ulike debatt- og kunstprosjekter, hvorav mange går under paraplybegrepet Skeivt kulturår 2022. Mange av initiativene er støttet av Stiftelsen Fritt Ord.