Fritt Ords Honnør delt ut til Lise Klaveness

Fotballpresident Lise Klaveness ble torsdag 21. april tildelt Fritt Ords Honnør for sin modige og direkte tale om menneskerettighetsbrudd og diskriminering, på kongressen til det internasjonale fotballforbundet FIFA-kongressen i Qatar.

– Denne prisen innebærer også et ønske om at Norges Fotballforbund opprettholder sitt engasjement og bygger alliansene som vil trenges for å sikre at FIFA virkelig endrer seg, sier styremedlem i Fritt Ord, Frank Rossavik.

Prisen består av et beløp på 100 000 kroner, og Klaveness har valgt å donere prispengene til flyktningeorganisasjonen NOAS.

– Fotball-Norge har tradisjonelt stått i fremste rekke for å tilby nyankomne flyktningbarn- og ungdom deltakelse i lokale fotballklubber, sa Lise Klaveness i sin tale under mottakelsen av. Å få lov til å være en del av en slik bevegelse er jeg stolt av. Nå må vi på jobb igjen, og vi må alle løpe, være modige, komme ut av pasningsskyggen selv om vi har en solid keeper bakerst. Vi må tilby fotballens viktigste gave. Et språk som ikke krever skoletimer, tilhørighet og pauser fra det som selv ikke ord helt kan fange. Ikke bare til lagvenninner og lagkamerater fra Ukraina, men også de fra Syria, Afghanistan, Somalia og alle andre land.

Om Fritt Ords Honnør:

Fritt Ords Honnør deles ut av Stiftelsen Fritt Ords styre for verdifullt virke i det frie ords tjeneste, gjerne i tilknytning til en aktuell sak. Utdelingen til Lise Klaveness fant sted 21. april kl. 10.30 i Fritt Ords lokaler i Oslo.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fritt Ord på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.