Fritt Ord øker sine kritikerstipender

Stiftelsen Fritt Ord utlyser ti stipender til kritikere som skriver for dagsaviser eller ukeaviser, eller leverer kritikk til TV og radio.

Kulturskapingen og -interessen er enorm i Norge, men omfanget på kritikken holder ikke helt følge - tvert imot ser det ut til at den noen steder blir svekket i de etablerte mediene.

Målet med stipendet er derfor å bidra til å stimulere og styrke kritikken som en uunnværlig del av norsk journalistikk, i tillegg til å gi flere kritikere bedre muligheter til å utøve sitt yrke.

– Vi vil gjerne bidra til å styrke anmelderiet og kritikkens posisjon i norsk offentlighet. Kompetent kritikk er avgjørende for å orientere seg i det enorme kulturtilbudet vi har i Norge, og anmelderiet er en viktig del av samfunnsdebatten, sier Fritt Ords direktør Knut Olav Åmås.

Fritt Ords kritikerstipend har vært lyst ut årlig siden 2015. Hittil har stipendene vært på 200 000 kroner, men de er nå justert opp til 250 000 kroner.

Fristen for å søke på stipendet er 13. mai.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fritt Ord på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.