Friluftslivet jubler over det alternative statsbudsjettet

– SVs alternative budsjett er et stort løft for friluftslivet og naturen, mener Norsk Friluftsliv. Nå venter de spent på hvordan regjeringen vil følge opp.

VIL ØKE FRILUFTSSTØTTEN: I sitt alternative statsbudsjett vil SV sette av mer midler til friluftsliv og natur. Foto: Stian Hallén / @siriogstian

Til tross for at friluftsliv er mer populært en noensinne, har støtten over statsbudsjettet blitt kraftig kuttet siden 2017.

Når SV nå foreslår å få midlene tilbake til nivået de lå på i 2017, møtes de med jubel fra et samlet friluftsliv.

– Vi er svært glade for at SV vil satse på friluftsliv, og vil gjennomføre det sårt etterlengtede løftet vi har bedt om, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

De er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med til sammen nær 1 million medlemskap.

Ingen natur, intet friluftsliv

Lier berømmer også SV for sin satsing på det de kaller en redningspakke for naturen.

– Med dette viser SV at de forstår at naturkrisen er like viktig som klimakrisen. For oss er dette viktig, for uten naturen finnes heller ikke noe friluftsliv, sier Lier.

Redningspakken inneholder blant annet tiltak for å verne truede arter og naturtyper, og kartlegge og restaurere natur. Det foreslås også å innføre egne miljørådgivere i fylkene og kommunene.

– Økt kompetanse på natur, friluftsliv og arealplanlegging i kommunene er noe vi har etterlyst lenge. At SV nå vil sette av penger til en kraftig satsing på blant annet miljørådgivere, er et viktig skritt i riktig retning, understreker Lier.