Friluftslivet feires med over 1350 aktiviteter landet over

Friluftsliv er i vinden som aldri før. I Friluftslivets uke 4. – 12. september inviteres store og små over hele landet med ut i naturen.

NOE FOR ALLE: Fra helgen av kan du delta på spennende friluftslivsaktiviteter i regi av lokale lag og foreninger, organisasjoner, friluftsråd og kommunen der du bor. Foto: Gard Eirik Arneberg

– Friluftslivet har en helt spesiell plass i kulturen vår. Det siste halvannet året har interessen for alvor skutt i taket, så dette er det nok mange som gleder seg til, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Bente Lier.

Sammen med sine 18 medlemsorganisasjoner inviterer Norsk Friluftsliv nå hele Norge til Friluftslivets uke, som går av stabelen 4. – 12. september.

Den landsdekkende markeringen har vært en tradisjon hver høst siden 1993.

Inviteres til å prøve noe nytt

Ni av ti nordmenn interesserer seg for friluftsliv, viser en undersøkelse gjort av Kantar TNS i 2020.

Lier håper at den nasjonale friluftsuka kan inspirere både store og små til å prøve nye aktiviteter, som de kan få glede av også resten av året.

– Målet med uka er å feire den flotte norske naturen og de uendelige mulighetene den gir oss. Det er en flott anledning til å prøve ut nye aktiviteter, enten man er interessert i luftige fjellturer, vil lære mer om sopp eller vil teste overnatting ute, sier hun.

Barnefamilier og turglade landet over kan se spesielt fram til søndag 5. september. Da markeres både den nasjonale turdagen Kom deg ut-dagen og Soppens dag, med en rekke åpne aktivitetsdager.

De over 1350 turene og aktivitetene finnes i den nasjonale aktivitetskalenderen på friluftslivetsuke.no.

Fakta om Friluftslivets uke 2021:

• Arrangeres landet over 4. - 12. september
  • Over 1350 turer og aktiviteter finnes på  www.friluftslivetsuke.no
  • Lørdag 4. september inviteres hele Norge til å sove ute under #nattinaturen
  • Søndag 5. september markeres både Soppens dag og Kom deg ut-dagen
  • Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 18 medlemsorganisasjoner med rundt 5000 lag og foreninger står bak feiringen