Fridas illustrasjoner samlet inn over 1 million kroner til Oslo Pride

I etterkant av skytingen natt til 25. juni tok Frida Marie Grande og Even Bø Ruud initiativet til en støttekampanje til inntekt for Oslo Pride. – Vi er rørt og takknemlig for den støtten det norske folk har vist oss. Nå skal vi lage en historisk pride i 2023, forteller leder Dan Bjørke
Illustrasjonen av H.M. Kong Harald med det kjente sitatet fra Kongeparets hagefest i Slottsparken 1. september 2016 er blant motivene som ble solgt som støtteprodukter. Illustrasjon: Frida Marie Grande

Natt til 25. juni våknet Frida Marie Grande av at en venninne ringte og fortalte om den grufulle skytingen utenfor London Pub og Per på hjørnet. Grande, som star bak den populære instagramkontoen @fridategner, satte seg ned og illustrerte et klart budskap: To hender med regnbuefarger på neglene, et tegn på at alle skal få elske alle. Illustrasjonen gikk svært fort viralt.

– Når noe noe så forferdelig skjer rammer det bredt, og jeg tror de fleste har et behov for å uttrykke medfølelse. Jeg ønsket å lage noe som favnet alle, noe vi alle kunne samle oss om. Ofte er det vanskelig å vite hva man skal si om en slik tragedie, og da kan en illustrasjon være fint å dele for å uttrykke støtte og samhold, forteller Grande.

Søndag samme helg ble Frida kontaktet Even Bø Ruud i Merchberry som ville hjelpe henne med å sette opp en nettbutikk og selge produkter med Pride-illustrasjonene. Begge parter var enig om at alt overskudd burde gå til Oslo Pride.

OVERVELDENDE RESPONS

På bare 24 timer var nettbutikken klar, og da den ble lansert mandag kveld kom responsen umiddelbart. Butikken omsatte for 300.000 på bare noen timer og engasjementet var enormt fra hele landet. Selv underleverandører kuttet kostnader i alle ledd for å bidra til dugnaden. Denne helgen overførte Frida og Merchberry 1.012.787 kroner til Oslo Pride, en sum langt over det de først hadde sett for seg.

– Når paraden ble avlyst kjente jeg på et tomrom, og jeg skjønte at jeg ikke var den eneste som følte det. Vi regnet derfor med at det kunne ta av, men kunne aldri forestille oss det enorme trykket. På et tidspunkt måtte vi spre oss utover nabolokalene for å få plass til alle varene, forteller Even Bø Ruud.

Både Grande og Bø Ruud er rørt over responsen.

– Vi er utrolig glade for engasjementet! Ikke bare på grunn av den store summen, men også fordi Prides budskap rundt likeverd og kjærlighet har fått stor synlighet og oppmersomhet i en tid hvor mange har vært redde og usikre. Fridas bilder henger nå på veggene i veldig mange hjem og skoler i hele landet, sier Bø Ruud.

PRIDE 2023 BLIR ET KRAFTFULLT MOTSVAR

Leder i Oslo Pride, Dan Bjørke, er svært takknemlig for Grande og Bø Ruuds initiativ, og forteller at donasjonen skal brukes til å lage en større og mer enda mer synlig Pride i 2023.

– Etter sommerens angrep og avlyst parade må vi i 2023 sende et kraftfullt motsvar og et tydelig budskap om hvilket samfunn vi skal ha. Alle skal kunne være frie til å være den de er, og være glad i den en vil. Den enorme støtten vi har mottatt fra samfunnet har vært svært rørende og motiverende. Donasjonen hjelper oss med målet om å skape enda mer relevant og inkluderende Pride i fremtiden. Kjærligheten kan aldri ties eller skues bort. Tusen takk til Frida og Merchberry som står bak dette initiativet, og alle som har kjøpt og dermed gitt donasjon til Oslo Pride. Det betyr så mye for så mange, sier Bjørke.

Bilder

Last ned bilde
Even Bø Ruud og Frida Marie Grande med illustrasjonen som gikk viralt 25. juni. Foto: Merchberry
Leder i Oslo Pride, Dan Bjørke. Foto: Jenny Skavdal / Oslo Pride
Last ned bilde

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er.

Gjennom våre arenaer skal vi synliggjøre bredden i skeiv kultur og bidra til å sette fokus på både synlig og usynlig mangfold i det norske samfunnet. Oslo Pride fremmer holdninger som motarbeider diskriminering, hets og forfølgelse av skeive personer, samt tydeliggjør skeive perspektiver i internasjonalt menneskerettighetsarbeid.

Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen.

Oslo Pride 2023 går av stabelen 23.juni - 1. juli

Arenaene:
Pride Park: Onsdag 28. juni - lørdag 1. juli
Pride House: Lørdag 24. juni - tirsdag 27. juni
Mini Pride: Lørdag 24. juni - lørdag 1. juli
Pride Parade: Lørdag 1. juli!