Fremtidens bedrifter får STUD-ENT-støtte nå

24 prosjekter får støtte fra STUD-ENT-ordningen i år. 13 av dem har sitt utspring i NTNU-miljøet. - Mange av disse prosjektene er så gode at vi kunne ha vært med på å finansiere dem uansett, sier Frode Braadland i Innovasjon Norge.
Teamet bak Enernite.

- Vi er rett og slett imponert og svært fornøyd med kvaliteten på prosjektene som kom inn i år. Noen av dem er blant de beste gründerprosjektene vi i Innovasjon Norge har sett i år, fortsetter Braadland, som er hovedansvarlig for ordningen. - Og slik bør det være, ettersom vi er avhengig av nye bedrifter, bygget på kunnskap, og som kan skape nye, attraktive arbeidsplasser her i landet. Studententreprenørskap er viktig for å få til den fornyelsen av næringslivet som landet vårt trenger.

Fra datainnsamling for bærekraft til teknologi for satellitter

Mer enn halvparten av prosjektene som vant fram kommer fra NTNU. Blant dem er Enernite, som utvikler en plattform for å samle data fra satellittbilder og mange andre kilder til prosjekter innen fornybar energi. Utbygging av vind- og solenergi krever detaljkunnskap om store områder. Enernite har allerede solgt løsningen til to utbyggere i Norge.

Tycho Space Technologies er et annet eksempel på en bedrift startet av NTNU-studenter. Selskapet utvikler nyttelast – instrumenter – for små satellitter. Planen er å ha den første satellitten i bane sent i 2023 eller tidlig i 2024.

Bekymret over at færre vil starte bedrift

I årets Innovasjonstale uttrykte administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli, bekymring over at undersøkelser om gründerskap, slik som Global Entrepreneurship Monitor viser at interessen for å starte egen bedrift blant unge går ned i Norge. Han er begeistret for de prosjektene han ser fra studentene.

- Det er god grunn til at NTNU markerer seg i denne konkurransen, sier Håkon Haugli. - NTNU satser målbevisst på entreprenørskap og har studieretninger som gir et godt utgangspunkt for å etablere bedrifter rundt nye produkter og tjenester. Det bidrar til det mangfoldet i næringslivet som vi må utvikle og styrke.

Innovasjon Norge hjelper bedriftene videre

Dette er første gang Innovasjon Norge har ansvaret for STUD-ENT. Flere av prosjektene som ikke nådde opp i konkurransen er allikevel blitt kunder hos Innovasjon Norge. De har fått tilskudd til å avklare markedet via vekst- og gründersenteret, slik at de kan utvikle ideen videre. Det er i tråd med Nærings- og fiskeridepartementets formål med å flytte STUD-ENT fra Forskningsrådet til Innovasjon Norge. Da kan rådgiverne i Innovasjon Norge se søknadene fra studentene i sammenheng med andre ordninger, og følge prosjektene og bedriftene videre.

En million kroner til de beste

STUD-ENT retter seg mot nyutdannede studenter som skal etablere egen bedrift basert på kunnskap tilegnet gjennom studier. Studentene må nærme seg avslutningen av en mastergrad eller nylig ha avsluttet utdanningen, og de må ha etablert et aksjeselskap. Kjerneteamet i selskapet skal bestå av studenter eller nyutdannede, som må eie minst 80 prosent av selskapet.

Prosjekter som når opp kan få dekket alle sine godkjente kostnader, med inntil en million kroner. Tilskuddet kan dekke både interne og eksterne kostnader.

For mer informasjon og kontakt med bedriftene:

Se mer informasjon om ordningen på Innovasjon Norges nettsider.

Du finner mer informasjon om interessen for å starte bedrift her.

Du kan laste ned rapporten om entreprenørskap fra GEM-organisasjonen.

Kontaktperson i Enernite er Fredrik Moger fredrik.moger@gmail.com, tlf. 469 51 003,
i Tycho Håkon Edvard Kindem hakonkindem@gmail.com, tlf. 461 24 526

Teamet bak Enernite.
Tycho-teamets logo

Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene.

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.