Nye Veier

Fremtiden i boks: Pilotprosjekt viser vei til utslippsfrie anleggsplasser

Del
Utslippene fra norske anleggsplasser skal ned. Da må fossile drivstoff byttes ut med blant annet strøm. På Nye Veiers prosjekt E18 Rugtvedt-Langangen samarbeider energiselskapet Skagerak Energi og den franske totalentreprenøren Eiffage om å drifte anleggsutstyr ved hjelp av store battericontainere.
På Nye Veiers prosjekt E18 Rugtvedt-Langangen samarbeider energiselskapet Skagerak Energi og den franske totalentreprenøren Eiffage om å drifte anleggsutstyr ved hjelp av store battericontainere
På Nye Veiers prosjekt E18 Rugtvedt-Langangen samarbeider energiselskapet Skagerak Energi og den franske totalentreprenøren Eiffage om å drifte anleggsutstyr ved hjelp av store battericontainere

Pilotprosjektet går ut på at byggekraner som brukes til å bygge bruer skal drives med strøm fra et stort batteri i stedet for dieselaggregater. Skagerak Energi lader batteriene utenfor anlegget og transporterer strømmen dit den trengs, uten behov for store oppgraderinger av det lokale kraftnettet.

Energi på boks
– Vi har utviklet en løsning for mobile batterier. Det er et fleksibelt system, som kan tilpasses ulike behov på bygge- og anleggsplassene. Krana i Langangen får driftsstrøm direkte fra batteriet, men det er også mulig å bruke teknologien til å lade for eksempel en batteridrevet gravemaskin, forklarer Håvard Hadland, teknisk ansvarlig i Skagerak Energis avdeling for innovasjon og forretningsutvikling.

Den store byggekrana kan gå opptil en uke på energien fra ett batteri med dagens arbeidsoperasjoner. Når krana kommer i full drift senere i prosjektet, kommer Skagerak Energi til å levere fulladede batterier oftere. Systemet gjør det mulig å levere energi på en fleksibel måte som raskt kan skaleres opp og ned etter behov. Hadland og kollegaene følger energistatusen på en app og sørger for levering til riktig tid.

Klima- og miljøambisjoner er kommet for å bli
Eiffage Génie Civil bygger E18 Rugtvedt-Langangen for Nye Veier. De er det tredje største entreprenørselskapet i Frankrike med 75.000 ansatte, og motiveres av norske klima- og miljøambisjoner.

– Vi gjør det vi kan for å møte kravene fra norske myndigheter. Vi er interesserte i å se på teknologier og utvikling for å nå ambisiøse mål om fossilfrie anleggsplasser. Eiffage har store ambisjoner om å redusere vårt karbon-fotavtrykk. Mobile batterier, gir oss en god anledning til å teste ut klimavennlige løsninger, og skaffe oss ny kompetanse, understreker miljøleder i Eiffage, Cyrille Beaux.

Det var Nye Veier som koblet Skagerak Energi med den franske entreprenøren.

– Vår oppdragsgiver Nye Veier er også opptatt av utslippsreduksjon. Vi møter ønskene fra kunden vår og er med på å utvikle gode løsninger, sier Beaux.

- Nye Veier skal halvere klimagassutslippene fra bygging innen 2030, og skal også bidra til at samferdselssektoren generelt omstilles i mer klima- og miljøvennlig retning. Da er pilotprosjekter som dette viktig, både for å utvikle nye løsninger, og for å evaluere hvilke løsninger som gir de beste resultatene for samfunnet. Nye Veier ønsker å være en pådriver, utfordrer og tilrettelegger for nye løsninger. Så vidt vi vet er det første gang man tester utskiftbare battericontainere i et større infrastrukturprosjekt i Norge, og at dette skjer på et av våre anlegg er helt i tråd med våre ambisjoner på klimafeltet, sier Maarten Lohne van der Eynden, som er fagansvarlig bærekraft i Nye Veier.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

På Nye Veiers prosjekt E18 Rugtvedt-Langangen samarbeider energiselskapet Skagerak Energi og den franske totalentreprenøren Eiffage om å drifte anleggsutstyr ved hjelp av store battericontainere
På Nye Veiers prosjekt E18 Rugtvedt-Langangen samarbeider energiselskapet Skagerak Energi og den franske totalentreprenøren Eiffage om å drifte anleggsutstyr ved hjelp av store battericontainere
Last ned bilde
Pilotprosjektet går ut på at byggekraner som brukes til å bygge bruer skal drives med strøm fra et stort batteri i stedet for dieselaggregater. Skagerak Energi lader batteriene utenfor anlegget og transporterer strømmen dit den trengs, uten behov for store oppgraderinger av det lokale kraftnettet.
Pilotprosjektet går ut på at byggekraner som brukes til å bygge bruer skal drives med strøm fra et stort batteri i stedet for dieselaggregater. Skagerak Energi lader batteriene utenfor anlegget og transporterer strømmen dit den trengs, uten behov for store oppgraderinger av det lokale kraftnettet.
Last ned bilde
- Nye Veier skal halvere klimagassutslippene fra bygging innen 2030, og skal også bidra til at samferdselssektoren generelt omstilles i mer klima- og miljøvennlig retning. Da er pilotprosjekter som dette viktig, sier Maarten Lohne van der Eynden, som er fagansvarlig bærekraft i Nye Veier.
- Nye Veier skal halvere klimagassutslippene fra bygging innen 2030, og skal også bidra til at samferdselssektoren generelt omstilles i mer klima- og miljøvennlig retning. Da er pilotprosjekter som dette viktig, sier Maarten Lohne van der Eynden, som er fagansvarlig bærekraft i Nye Veier.
Last ned bilde

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Kjøita 6
4630 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. 

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

Vurderer produksjon av energi langs veiene27.2.2024 10:10:13 CET | Pressemelding

Nye Veier går nå ut i markedet for å kartlegge mulige løsninger for å produsere energi til driften av veiene. – Vi ønsker innspill fra leverandører til blant annet hvordan vi kan produsere og bruke solenergi. Vi skal være ledende på klima og miljø i sektoren. Vi tror markedet har løsninger på hvordan vi kan utnytte de arealene som allerede er en del av veisystemet. Gode tekniske løsninger gjør det mer bærekraftig å produsere energien selv. Det er derfor vi går ut i markedet nå.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye