Fremtiden er åpen – Audi skysphere concept

Audi presenterer en ny familie av konseptbiler med en spektakulær roadster. «Audi skysphere concept» er navnet på den elektriske toseteren, som viser retningen for Audis kommende design. I denne visjonen for fremtidens luksussegment blir interiøret til et opplevelsessentrum. Viktige ingredienser er automatisert kjøring, en revolusjonær ny utforming av det innvendige rommet, og et helhetlig, digitalt økosystem.
  • Audi gjør bilen til et opplevelsessentrum
  • Helelektrisk luksusroadster
  • Progressiv luksus defineres på nytt

Med «Audi skysphere concept» viser merket hvordan fremtidens luksus kan defineres på nytt. Det handler ikke lenger bare om kjøring. Konseptbilen har hatt en klar målsetting: De reisende skal få en fascinerende og høyverdig opplevelse.

– Audi har ambisjoner om å forme fremtiden for premium mobilitet. Denne fremtiden er naturligvis elektrisk, og Audi viser nok en gang at de mener alvor med satsingen på den elektriske drivlinjen. Audi skysphere concept er den første av i alt tre konsepter som skal definere fremtiden for premium, elektrisk mobilitet – og den skuffer ikke. Både hva design og teknologi angår, er det liten tvil om i hvilken retning Audi ønsker å gå, og at de kommer til å være en ledende aktør i utviklingen av fremtidens mobilitetsløsninger i premiumsegmentet, sier Elin Sinvervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

For å gi passasjerene maksimal frihet, er «Audi skysphere concept» utviklet for to ulike kjøreopplevelser: «Grand Touring», og «Sport». Her benyttes en spektakulær teknisk detalj – en variabel akselavstand. Elektriske motorer og en finurlig mekanikk gjør at karosseri- og rammekomponentene kan skyves 250 mm, slik at både akselavstanden og den totale lengden endres. Samtidig kan bakkeklaringen justeres med 10 mm, for å prioritere enten komfort eller kjøredynamikk.

Med en berøring velger sjåføren sin kjøreopplevelse. Med forkortet akselavstand kan han eller hun selv kjøre den 4,94 meter lange roadsteren i «Sport»-modus. Da sørger firehjulsstyringen for en utsøkt agilitet, tross lenden.

Føreren kan også velge å la seg bli kjørt av den da 5,19 meter lange bilen i den automatiske «Grand Touring»-modusen. Da kan landskapet under åpen himmel virkelig nytes, med maksimal benplass og tjenester fra det sømløst integrerte, digitale økosystemet. Ratt og pedaler forsvinner, og romfølelsen i konseptbilen åpner nye dimensjoner for en sportslig kabriolet.

På samme måte som det nye interiøret gir en ny og tidsriktig tolkning av luksus, gir det digitale økosystemet til nå ukjente friheter og opplevelser i bilen. Med Audis egne tjenester, sammen med integreringen av andre digitale leverandører, utvides mulighetene. Dermed kan opplevelsen undervegs deles på sosiale medier, med opptak direkte fra bilen. Hverdagslige oppgaver kan også ordnes. «Audi skysphere concept» viser for eksempel automatisk informasjon om aktuelle reisemål, og finner selv parkeringsplasser og ladestasjoner.

På hjemmebane i California

«Audi skysphere Concept» vises for publikum første gang nå i august 2021 under «Monterey Car Week» på den legendariske på golfbanen i Pepple Beach. Opptredenen i California skjer så godt som på hjemmbane. Konseptbilen er nemlig utviklet i Audis designstudio i Malibu, bare et stenkast fra «Pacific Coast Highway».

Studioleder Gael Buzyn og hans team står bak konseptbilen. Inspirasjonen har vært en legendarisk klassiker fra egen firmahistorie – roadsteren Horch 853. Det var også en 5,20 meter lang kabriolet. På 1930-tallet definerte den moderne luksus, og i 2009 vant den «Concours d’Elegance» i Pepple Beach.

Den estetiske inspirasjonen begrenser seg likevel til dimensjonene, og de typiske proporsjonene med langt panser og en kompakt kupé. Under det lange panseret hadde Horch en åttesylindret rekkemotor med 5 liter slagvolum. I «Audi skysphere concept» er derimot alle komponentene til den elektriske drivlinjen, sik som ombordlader og DC/AC-konverter, samt elektronikk og mekanikk til den regulerbare akselavstanden, plassert mellom forakselen og frontruten. I det volumiøse bagasjerommet er det plass til to golfbagger – spesielt tilpasset konseptbilen.

465 kW kraftutfoldelse

«Audi skysphere» har en elektrisk motor som driver bakakselen. 456 kW (632 hk) og 750 Nm dreiemoment har en enkel jobb med den rundt 1800 kg lette roadsteren. Rundt 60 % av vekten hviler på bakakselen, noe som gir en enestående fremdrift. Om ønskelig akselererer bilen til 100 km/h på bare 4 sekunder.

Batterimodulene i «Audi skysphere» er i hovedsak plassert bak kupeen – en ideell plassering med tanke på agilitlet og tyngdepunkt. Ytterligere batterimoduler finnes mellom setene og i midttunellen gjennom kupeen, også dette en plassering som er gunstig for dynamikken. Batterikapasiteten er ventet å bli mer enn 80 kWh. Dermed oppnås en rekkevidde – i alle fall i den økonomiske GT – modusen – på over 500 km etter WLTP-standarden.

Bakhjulsstyring og adaptivt luftunderstell

Både foran og bak er hjulopphenget av typen doble triangelarmer, der både øvre og nedre bærearmer er i aluminium. Styringen av alle fire hjulene gjøres med et «steer-by-wire»-system, uten mekanisk forbindelse med forhjulene. Dermed kan ulike styreutvekslinger og avstemminger velges med et tastetrykk, og styringen kan gå fra å være ekstremt direkte til svært komfortable, men også fra å ha stor tilbakemeldingsmotstand til liten. Kombinasjonen av firehjulsstyring og adaptiv akselavstand gir også en kort svingradius.

Adaptivt luftunderstell er allerede en klassisk understellsteknologi hos Audi. Nå vises det neste evolusjonstrinnet: Tre uavhengige luftkammer sørger for en komfortabel grunninnstilling. Ved sportslig kjøring eller høye belastninger kan enkeltkammer deaktiveres. Resultat: Fjæringsresponsen blir mer progressiv – krengningsbevegelser og steiling/ kneling blir redusert til et minimum. Senkingen av karosseriet med 10 mm er også gunstig for luftmotstanden, og dermed rekkevidden ved langkjøring.

Utvendig: Ærbødighet, men ikke retro

En lengde på 5,23 meter mot 5,19; en bredde på 1,85 meter mot 2,00 – i rent fotavtrykk er Horch 853 og «Audi skysphere» nært beslektet. Høydeforskjellen er derimot påtagelig: Klassikeren fra 1930-tallet var opptil 1,77 meter høy (alt etter karosseriutførelse), mens den frittstående etterfølgeren er 1,23 meter lav i «Sport»-modus. Konseptbilen viser klassikeren ærbødighet, uten å henfalle til å bli en retro-imitasjon.

Linjeføringen er nemlig også markant forskjellig. «Skyphere» betoner de merketypiske markerte hjulhusene, og den brede sporvidden er et klart signal om de dynamiske talentene. Sideprofilen preges av det lange panseret og, spesielt foran, de korte overhengene. Karosserioverflatene er organisk formet. Hekken er utformet i en vindtunell, og forener klassisk strømlinjeforming med elementer fra en «Speedster» og en «Shooting Brake», med store glassoverflater. Under glasset er det plass til to formsydde kofferter.

Fronten er klart gjenkjennbar, selv om den tradisjonelle grillen ikke lenger er nødvendig. Den merketypiske «Singelframe»-utformingen er der, og de fire ringene er belyst. Hele «Singelframe»-området, og også sidefeltene, er en visuell scene med hvite LED-elementer, som også viser hilsningssekvenser ved åpning og lukking av bilen. Dimming og en pulserende lysrytme sørger for en elegant effekt. Kjørelysene i frontpanelets sider gir et fokusert «blikk». Når akselavstanden endres, orkestrerer LED-lysene foran og bak en egenkomponert dynamisk sekvens.

Også bak dominerer en digital LED-flate, som strekker seg i hele bilens bredde. Tallrike røde LED-dioder er fordelt som rubiner i den vertikale hekkflaten. Refleksjoner sørger for en dynamisk lys- og skyggeeffekt når lysenhetene slås av og på.

Sideprofilen karakteriseres med det markante sideskjørtet, som bokstavelig talt går inn i det bakre hjulhuset. Det må til, siden hele sidestykket faktisk blir skjøvet bakover nå akselavstanden forkortes. På denne måte endres akselavstanden fra å være sammenlignbar med en A8 L, til å bli lik den langt mer kurvevillige Audi RS e-tron GT.

Innvendig: Dobbelt opplevelsesrom

Med de tre kommende konseptbilene «Audi skysphere», «Audi grandsphere» og «Audi urbansphere», setter merket det innvendige rommet i sentrum, altså interiøret. Alle tre konseptene er nemlig utviklet for autonom kjøring på nivå 4. Det betyr at bilen selv kan overta det fulle og hele ansvaret for kjøringen på dertil definerte veier, uten at sjåføren må gripe inn.

Dermed kan betjeningselementer som ratt og pedaler fjernes, slik at de reisende, spesielt den på den fremre venstre sitteplassen, nyter en helt ny grad av frihet. I «Audi skysphere» kan man nyte landskapet under åpen himmel, men også være fullt pålogget, takket være det digitale økosystemet.

Uten betjeningselementer oppleves interiøret lettere, og mer rommelig. På mange områder er det inspirert av stilretningen art deco. Den estetiske elegansen fra designmøbler preger de komfortable setene, samtidig som de oppfyller alle funksjonene til et bilsete – som for eksempel sidestøtte og sikkerhetsegenskaper.

Setetrekkene er av bærekraftig produsert mikrofiber, og de mange innstillingsmulighetene gir en bevegelsesfrihet som på første klasse i langdistansefly. Økologisk sertifisert eukalyptustre og syntetisk produsert lærerstatning er andre eksempler på bærekraftige materialer i opplevelsesrommet innvendig.

Når «Audi skysphere» skal kjøres manuelt, endrer interiøret seg til en ergonomisk perfekt kjøremaskin. Sammen med understell og karosseri, kommer også monitorpanelet og midtkonsollen bakover. Sjåføren har dermed alle betjeningselementene i riktig posisjon.

Den store monitorflaten strekker seg i 1 415 mm bredde, med en høyde på 180 mm. Med den øvre delen av midtkonsollen betjenes bilsystemene og infotainmentsystemet. I «Grand Touring»-modus kan man velge innhold fra internett, som videokonferanser eller filmer. Små touchpaneler i dørene betjener klimafunksjonene.

Opplevelsesverden: Første klasse uten grenser

Med de tre konseptbilene «Audi skysphere», «Audi grandsphere» og i 2022 – «Audi urbansphere» – illustrerer merket med de fire ringene sin visjon for progressiv luksus. Her inngår en opplevelsesverden som går langt utover nødvendigheten av å befinne seg i en bil, og også utover den rene kjøreopplevelsen. På denne måten vil et opplevelsessentrum som «Audi skysphere» om få år bli nøkkelen til opplevelser langt utover bare bilturen.