Frelsesarmeen starter prosjekt i Romania

Frelsesarmeen skal hjelpe romfolket der de kommer fra og starter nå prosjekt med fokus på skole, helse og arbeid i to rumenske landsbyer. Til det har Frelsesarmeen fått tildelt 3,2 millioner euro EØS-midler (Norway Grants). Prosjektet skal ledes fra Norge, som vil samarbeide tett med Frelsesarmeen i Romania.

− Endelig fikk vi støtte til arbeid i Romania. Dette har vi jobbet lenge for, og dette tror vi på, sier Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg.

Bakgrunnen for engasjementet i Romania er arbeidet og kunnskapen Frelsesarmeen har om fattige tilreisende i Norge. Hovedgruppen av de fattige tilreisende i Frelsesarmeens akutte nødhjelpstiltak (se egen oversikt) er fra Romania. De fleste av disse tigger på gaten i Oslo og i andre byer.

− Tigging gir ingen sikker fremtid for noen, derfor ønsker vi å hjelpe romfolket der de kommer fra. Frelsesarmeen har arbeid i Romania, og vi har jobbet tett med dem for å se på muligheter for et målrettet arbeid for utsatte grupper – blant dem romfolket. Vi har vært i Romania, og sammen med erfaringer fra andre deler av verden har vi funnet en modell med tiltak vi tror er nødvendig for å gi god hjelp, sier Knut Haugsvær.

Ledes fra Norge

Haugsvær skal lede prosjektet fra Norge, sammen med Frode Woldsund og Benjamin Brekke-Nærstad.

I byene Iasi og Ploesti startes det opp to communitycentre knyttet til Frelsesarmeen der, som har fokus på utdannelse, helse og arbeid. Selve prosjektet startet i august og tiltakene skal etter planen åpne i desember. Prosjektet varer frem til april 2017.

− Selve konseptet med communitycentre er en klassisk måte for Frelsesarmeen å arbeide på, og i Romania betyr det bare en utvidelse av det arbeidet de allerede gjør i dag. Det handler om å være der folk er, ta dem på alvor og tilby dem grunnleggende hjelp og støtte. Vi ønsker også å hjelpe dem til å benytte seg av sine rettigheter og muligheter i samfunnet, forteller Haugsvær.

Med Fretex som modell

I tillegg til communitycentrene, starter vi opp et selskap med Fretex som modell. Dette skal gi arbeidsplasser, arbeidstreningsplasser og inntekter for Frelsesarmeens arbeid.
− Dette gir oss mulighet til å bygge opp en solid virksomhet, og drive arbeidet videre den dagen vi står uten norske prosjektmidler, sier Haugsvær.

Frelsesarmeens arbeid med fattige tilreisende i Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim:

• Frelsesarmeen holder Fyrlyset (kontaktsenter for rusavhengige i Oslo) åpent for romfolket mandag, onsdag og fredag kl. 16-19. Her er det mulighet for dusj, utdeling av klær, enkel matservering og samtaler. (Støttet av Justisdepartementet og Oslo kommune).
  • I samarbeid med Oslo kommune har Frelsesarmeen også åpent for overnatting de nettene det er kaldere enn -10 grader. Mer her: http://bit.ly/1AtsXns
  • Kontaktsenteret Hveita i Trondheim holder åpent for utenlandske gjester mandag, onsdag og fredag kl. 16- 18. Suppeservering, dusjmuligheter og klesvask samt et klesskifte er tilgjengelig her. (Støttet av Trondheim kommune).
  • I Stavanger har Frelsesarmeen tilbud for fattige tilreisende tre dager i uken. Dusj, utdeling av klær og enkel matservering. (Støttet av Justisdepartementet).
  • På vinteren er det også tilbud om overnatting på Frelsesarmeen i Stavanger når det er kuldegrader. (Støttet av Justisdepartementet).
  • Frelsesarmeen i Drammen har tilbud om dusj hver fredag for fattige tilreisende. I tillegg er det overnatting på kalde vinternetter. (Støttet av Justisdepartementet).
  • I Kristiansand er det eget dusj/toalettanlegg for utenlandske tilreisende. Tilbudet er alltid åpent (Støttet av Kristiansand kommune). Frelsesarmeen har også tilbud om mat, klær etc. hver tirsdag og torsdag i Kristiansand, samt strikkeklubb/undervisning hver mandag for utenlandske kvinner.
  • Nødovernatting på vinterstid i Kristiansand. Et samarbeid mellom Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon og Røde Kors. (Støttet av Kristiansand kommune og Justisdepartementet).

Kontaktinformasjon:
Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg. Mobil: 488 91 227.

Ellen Marie Skjefstad. kommunikasjonsrådgiver Frelsesarmeen. Mobil: 975 22 579.

Rapporter:
• «I bønn for en bedre framtid. Arbeid blant romfolket 2011»: http://bit.ly/1qBGBDQ
• NY: «Rom i Tigerstaden. Rapport om rumenske rom i Oslo»: http://bit.ly/1wfWkZU

Frelsesarmeen er en kristen kirke, bevegelse og organisasjon som arbeider i over 130 land og har til sammen 300 enheter rundt i Norge.

Gjennom rause og inkluderende møteplasser bidrar Frelsesarmeen til sosialt engasjement, tilhørighet og tro. Dørene våre er åpne for alle barn, unge, voksne, familier og eldre.

En sentral del av arbeidet er tjenester og tilbud for mennesker som lever i fattigdom, ensomhet eller rusavhengighet, de som sitter i fengsel, er utsatt for omsorgssvikt eller er ofre for menneskehandel, og de som er psykisk syke, pårørende, arbeidsledige eller arbeidsinnvandrere.

Frelsesarmeen har vært med å utvikle FNs bærekraftsmål og er en pådriver for å nå dem.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frelsesarmeen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.