Frederic Hauge: –En viktig pris.

–Bellona er alltid for ytringsfrihet og uavhengige medier. Derfor setter vi stor pris på det arbeidet som vinneren av årets Fredspris, sjefredaktør Dmitry Muratov og redaksjonen i Novaya Gazeta, har gjort i en årrekke. Vi setter stor pris på støtten vi fikk i Alexandr Nikitin-saken, uten uavhengige medier ville vår seier vært umulig, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.

Miljø og klima er blant av de farligste temaene å jobbe med for journalister. I følge organisasjonen Commitee to Project Journalists(CPJ) blir journalister som jobber med miljø-og klimasaker utsatt for vold og drap. I følge CPJ kan så mange som 29 journalister være drept det siste ti-året, som følge av at de jobbet med miljø- og klimasaker. ­

–Derfor er det spesielt gledelig at Novaya Gazeta blir tildelt Nobels Fredspris sammen med den filippinske journalisten Maria Ressa. Novaya Gazet skriver godt og klokt om de viktigste miljøproblemer i Russland, sender sine journalister ut i felt, og samler uavhengige informasjon. Bellona har jobbet med industriforurensning i Nord-Russland siden 1990 og vi har satt særlig pris på at Novaya Gazeta skrev dyptgående etterforskingsartikler i fjor om det store dieselutslippet i Norilsk fra et anlegg eid av selskapet Nornickel. Dette er en viktig tema for Bellona - fordi denne typen forurensning har stort skadepotensiale for natur og mennesker, og er svært krevende å rydde opp i. Miljø står høyt på agendaen hos Novaya Gazeta. som er en viktig uavhengig avis i Russland og vi håper Dmitry Muratov vil fortsette sitt viktig arbeid i mange år fram, sier Hauge.

Frederic Hauge,