Framtidens elfordon behöver inte laddas.

Elfordonstillverkaren Clean Motion ABhar ingått ett samarbete med finska Valoe Oyj kring integration av högeffektiva solceller i fordonens tak. ”I en stor del av världen kommer denna lösning att eliminera behovet av laddning och verkligen kunna leverera en grön revolution!” säger Göran Folkesson, VD Clean Motion.

Samarbetet mellan Valoe Oyj och Clean Motion AB handlar om att integrera Valoes högeffektiva IBC-celler (Interdigitated Back Contact) i Clean Motions framtida takmoduler.

Clean Motion började göra tester med solcellstak 2015, men då var tekniken inte tillräckligt mogen. Solcellernas verkningsgrad har ökat kraftigt sedan dess, och i kombination med Clean Motions extremt energieffektiva fordon är tekniken nu kommersiellt gångbar. Inom en snar framtid är målet att kunna ha ett färdigt ett fordon med 100 kilometers räckvidd per dag – bara från solen.

”Vi är inte ensamma om att integrera solpaneler i fordon. Det som är unikt är våra fordons energieffektivitet, som innebär att soltaket kan göra dem självförsörjande på energi,” säger Göran Folkesson, VD.

Kombinationen av snabbt ökande hemleveranser och ambitiösa klimatmål skapar mycket intressanta förutsättningar för elfordon med hög energieffektivitet. När fordonsflottan ska gå från några enstaka procents eldrift, till i det närmaste 100 procent, kommer den verkliga utmaningen för samhället och fordonsbranschen. Här är Clean Motion en viktig del av lösningen eftersom fordonen löser många transportuppgifter med ett minimalt behov av laddning.

Göran Folkesson; ”Jag grundade Clean Motion för att fordonsindustrin inte gör särskilt mycket eller särskilt rätt kring hållbara transporter. Elektrifieringen går visserligen framåt, men det handlar fortfarande mestadels om klumpiga, resursslösande fordon med stora och dyra batterier.”

Ikka Savisalo, VD på Valoe; ”För Valoe skapar sammarbetet med Clean Motion goda möjligheter på den globala marknaden för soldrivna elfordon. Jag är glad att Clean Motion har valt Valoe som partner för att utveckla fordonsintegrerade solcellssystem. Timingen är helt rätt för små soldrivna fordon. Vi på Valoe är övertygade om att vi tillsammans kommer att skapa något nytt, unikt och betydande.”

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Folkesson
VD, Clean Motion AB
Email: goran@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elfordon. Bolagets vision är att utveckla verkligt hållbara produkter som den stora massan av världens befolkning har råd att använda. Bolagets elfordon, Zbee, är lätt, har en hög effektivitet och således en mycket god driftsekonomi. Clean Motion förser marknaden med säkra och energieffektiva fordon för en hållbar stadstrafikmiljö.

Clean Motion AB är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. CertifiedAdviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.

För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se.

Om Valoe Oy

Valoe is an innovative technology company based in Finland that operates in the clean energy business. The company’s objective is to have clean solar electricity available for everyone everywhere. Valoe’s solar module plant is located inJuva, Finland, and the company has an IBC solar cell plant in Vilnius, Lithuania.

After safety review The Connection study is now again open to recruit the smallest infants.22.9.2021 22:30:00 CEST | Press release

After safety review The Connection study is now again open to recruit the smallest infants. Following the completion of the DMC (Data Monitoring Committee) safety review, IBT is pleased to announce the continuation of the recruitment of patients between 500 - 1000g (Strata A and B) in the Connection study. “Given the vulnerability of the Stratum A population, infants with a birth weight less than 750 gram, we have agreed with the FDA to carefully monitor the safety of these infants. Therefore, the independent DMC has completed an additional safety review, and there are no objections to continue the study. We expect recruitment to increase as we now again recruit in two strata. ” Says Staffan Strömberg, Chief Executive Officer of IBT. About Infant Bacterial Therapeutics AB Infant Bacterial Therapeutics AB (“IBT”) is a public company domiciled in Stockholm. The company’s Class B shares are listed on Nasdaq Stockholm, Mid-cap (IBT B). Infant Bacterial Therapeutics AB (publ) (“IBT”) is a p

Efter säkerhetsgranskning har rekryteringen av de minsta barnen i the Connection study återupptagits.22.9.2021 22:30:00 CEST | Pressemelding

Efter säkerhetsgranskning har rekryteringen av de minsta barnen i the Connection study återupptagits. Efter att säkerhetsgranskningen som utförts av Data Monitoring Committee (DMC) har slutförts kan IBT nu lämna det glädjande beskedet att rekryteringen av spädbarn i båda viktgrupperna, 500–1000 gram (Strata A och B), kan fortsätta. ”Med anledning av att spädbarnen i stratum A, som har en födelsevikt på mindre än 750 gram, är mycket känsliga har vi enats med FDA om att övervaka säkerheten för dessa spädbarn mycket noggrant. Den oberoende DMC har med anledning av detta slutfört en extra säkerhetsgranskning där det inte föreligger några invändningar mot att fortsätta studien. Vi förväntar oss att rekryteringstakten kommer att öka när vi återigen kan rekrytera i två strata. ” säger Staffan Strömberg, VD för IBT. Om Infant Bacterial Therapeutics AB Infant Bacterial Therapeutics AB (”IBT”) är ett publikt bolag med säte i Stockholm. Bolagets aktier av serie B handlas på Nasdaq Stockholm, Mid