Fra traust til trendy: Alkoholfri-favoritten Munkholm feirer 30 nå i juni
I 1992 hadde alkoholfritt øl rykte på seg å være et kjedelig alternativ til «skikkelig» øl som man drakk kun når det var nødvendig å unngå alkohol. I dag er det et trendy valg som stadig flere tar stadig oftere.
– Det har vært 30 intense år med kamp mot fordommer, voldsom forbedring av produksjonsteknologi og hardkjør for å oppnå «kred». I dag kan vi feire en suksess uten sidestykke, sier Sigrid Strætkvern, som er ølekspert og har tittelen stemningsskaper hos Ringnes.
Fra beskjeden start til voldsom vekst
Bryggeri-Norges aller første alkoholfrie øl het Zero, som ble brygget av mange ulike bryggerier på oppdrag fra Bryggeriforeningen. Ringnes sitt første egne alkoholfrie øl het ALF, men det var Munkholm som skulle bli ølet som revolusjonerte kategorien.
Da Munkholm ble lansert i 1992 var markedet mildt sagt lunkent, og øl uten alkohol utgjorde en svært liten del av det totale ølsalget. Men gjengen bak hadde stor tro på Munkholm fra dag én.
Sosial aksept
Etter bare fem år var Munkholm Norges mestselgende alkoholfrie øl, og har siden ledet utviklingen som har gjort «det ufrivillige valget» til en knusende suksess. I dag er rundt 6 prosent av alt øl som selges i Norge alkoholfritt, og Ringnes sikter stadig høyere.
En nyere undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov viser at 7 av 10 mener det er sosialt akseptabelt å bestille alkoholfritt øl på bar, og av 18–29-åringer har 2 av 3 blitt mer bevisst sitt eget alkoholinntak i løpet av de to siste årene.
Tre suksessfaktorer
I tillegg til mer fokus på helse, mener Sigrid Strætkvern at Munkolms suksess bygger på tre hovedfaktorer. For det første er det brygget som vanlig øl, og har derfor riktig smak, aroma, farge og skum. For det andre har ølet hele veien fått enda bedre smak og stadig flere varianter, godt hjulpet av avansert bryggeteknologi.
– Og til sist har alt dette ført til at flere og flere velger alkoholfritt øl fordi det er godt, sunt og dessuten et skikkelig godt drikkealternativ til god mat, sier Strætkvern.
Ga gass med ny promillegrense og munker
Et stortingsvedtak i 2001 ble også svært viktig for Munkholm. Promillegrensen ble satt ned fra 0,5 til 0,2. Lenge hadde lettøl – opptil 2,7 prosent – solgt veldig bra. Men nå kunne du ikke lenger ta deg et par lettøl og så kjøre bil.
Ringnes så nå at alkoholfritt var alternativet som virkelig kunne vokse. De satset tungt på
reklamekampanjer ut over 2000-tallet. Dette ble laget en populær serie TV-reklamer med munker som viste at alkoholfritt øl brygges som ekte øl, med gode kunnskaper og tradisjon i bunnen. Det skulle bli starten på den varige holdningsendringen man nå ser resultatet av i salgstallene.
Bedre og bedre smak
– Samtidig jobbet vi med stadig å forbedre byggeprosessen. Ølet fikk mindre vørterpreg og renere ølsmak, forteller Tore Hage, utviklingssjef og mikrobiolog i Ringnes. Han har vært med på Munkholm-eventyret fra dag én.
I 2004 kom de første sesongvariantene av Munkholm – først Sommerøl og så Juleøl. To år etter kom 78 °N, Asia, Cuba og Hveteøl. Innen 2016 var Classic, Fatøl og Bayer på plass, og i dag har disse fått følge av Fruktig IPA og Radler-variantene Sitron pluss Bringebær & Sitron.
I 2018, da Munkholm fikk sitt nåværende design, hadde kategorien vokst med 20 prosent på fem år. I rekordåret 2019 ble det solgt 10,6 millioner liter alkoholfritt øl i Norge, og vi drikker nå faktisk mer alkoholfritt enn sterkøl over 4,7 prosent.
MUNKHOLM FAKTA
Fra grønn flaske til 0,33 literboks
De første seks årene kom Munkholm på grønn flaske med lang hals. I 1998 ble denne byttet ut med brun flaske. I år 2000 kom de første halvliterboksene. Sommeren 2004 ble Munkholm Sommerøl solgt på klar flaske. Dagens 0,33 literbokser ble lansert først i 2018.
Visste du at …
I 2001 begynte Ringnes å eksportere Munkholm til Israel, og fikk derfor hvert år besøk av en rabbiner fra England som inspiserte bryggeprosessen og utstedte nødvendig kosher-sertifikat.
18 ulike øl
Munkholm har lansert 18 ulike typer øl de siste 30 årene:
1992: Original
2004: Sommerøl, Juleøl
2006: Horisont, 78 °N, Asia, Cuba, Hveteøl, Juleøl for kjøtt og Juleøl for fisk
2007: Classic
2008: Münchener
2014: Fatøl, Bayer
2018: Weiss
2019: Fruktig IPA
2021: Radler Bringebær & Sitron
2022: Radler Sitron
Munkholm-varianter 2022
Original
Fatøl
Bayer
Fruktig IPA
Juleøl
Radler Bringebær- & Sitronsmak
Radler Sitronsmak
Munkholm tidslinje
1992 – Munkholm lanseres, på grønn longneck flaske
1998 – Munkholm får ny, brun flaske
2000 – Munkholm kommer på halvliterboks
2001 – Munkholm blir kosher-sertifisert
2004 – Sommerøl lanseres, på lys flaske
2004 – Juleøl lanseres
2006 – Munkholm «Horisont»-serie lanseres med fire varianter: 78 °N, Cuba, Asia og Hveteøl
2007 – Classic lanseres
2008 – Münchener lanseres
2014 – Stort designløft pluss lansering av Fatøl og Bayer, som avløser Münchener
2016 – Weiss lanseres
2018 – Dagens design lanseres, overgang til 0,33 literbokser
2019 – Fruktig IPA lanseres
2021 – Radler Bringebær og Sitron lanseres
2022 – Radler Sitron lanseres
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom