World Dog AllianceWorld Dog Alliance

Fra Ping Pong diplomati til hunde- og katte diplomati - Isbryteren mellom Kina og USA

Februar 2021, markerer 40 års jubileet for etableringen av søsterprovinsen mellom Anhui og Maryland. I den forbindelse uttalte den den kinesiske ambassadøren i USA, Cui Tianka dette:

- "Dette året markerer 50 års jubileumet for Ping-Pong diplomatiet. Kina ser frem til å samarbeide med den nye administrasjonen og amerikanske myndigheter for å jobbe sammen for bedre folkehelse, økonomisk vekst og klimaendringer og andre områder som vil være gunstige for begge land og hele verden", sa Cui Tiankai.

“Ping-Pong diplomatiet” referer til utvekslingen av bordtennisspillere mellom USA og Kina i 1971, noe som bidro til en forbedring av forholdet mellom landene. Diplomatiet blir ofte betegnet som “the small ball that rotates the globe”.

De siste årene har dyrebeskyttelse og klima vært et populært tema. Det at ambassadør Cui valgte å trekke frem Ping-Pong diplomatiet etter president Biden’s insettelse, og prioritering av folkehelsen som et viktig tema, legger et solid grunnlag for “Hunde-og katte diplomatiet” fremmet av Genlin, grunnleggeren av World Dog Alliance.

Siden COVID-19 utbruddet i begynnelsen av 2020, har Genlin skrevet et titals brev til den kinesiske regjeringen og oppfordret dem til å forby hunde- og kattekjøtt og realisere “ban wildlifte meat for health, ban dog and meat for morality”.

Den kinesiske regjerningen var positive til forespørselen, som førte til at Shenzhen ble den første kinesiske byen som forbød spising av hunde- og kattekjøtt. Videre førte dette til at den kinesiske landbruksministeren kategoriserte hunder som kjæledyr istedenfor husdyr. Disse temaene er tett knyttet til folkehelse.

I brevene foreslo Genlin at Kina og USA burde undertegne den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter, og forbedre forholdet mellom landene ved å fokusere på “Hunde- og katte diplomati” og gjenta suksessen til Ping-Pong diplomatiet. Den kinesiske regjeringen vurderer Genlin’s forespørsel, som forklarer uttalelsen til ambassadør Cui.

Den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter, med Word Dog Alliance (WDA) i spissen, ønsker å forby alle former for tyveri, tortur, slakting, handel og forbruk av hunde-og kattekjøtt. Samtidig ønsker de å fremheve det moralske ansvaret vi har mot hunder og katter som våre følgesvenner, familiemedlemmer og venner. WDA’s kampanje kan løse den moralske krisen til over 20 millioner hunder som blir stjelt og spist hvert år.

Den internasjonale avtalen har fått støtte fra politikere over hele verden. For å oppmuntre sine respektive statsledere til å inngå avtalen, kom 30 tverrpolitiske representater i USA til enighet og sendte en forespørsel til tidligere president Trump i februar 2020. 67 tverrpolitiske medlemmer av det britiske parliamentet undertegnet et brev til statsminister Boris Johnson i Mars 2020 og 34 tverrpolitiske japanske medlemmer av den japanske riksdagen sendte et brev til den nye statsministeren Suga Yoshihide i desember 2020.

Genlin tror sterkt på at alle dyreelskere, uavhengig om de er politikere eller ikke fortjener en plattform der de kan ytre seg på vegne av hunder og katter. The World Dog Alliance har lansert en kampanje på den største nettsiden for underskriftskampanjer i verden, Care2, for å samle støtte til den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder og katter. Så langt har kampanjen fått over 260 000 underskrifter, og begynner å nærme seg målet på 300 000 underskrifter.  https://www.thepetitionsite.com/en-gb/takeaction/863/354/907/

Ping-Pong Diplomatiet startet ved en tilfeldighet, og har i stor grad oppfylt sitt historiske mål og ble en viktig del av forholdet mellom USA og Kina. Et halvt århundre har gått siden den gang, og nå star verden foran livet etter pandemien. Forslaget om “Hunde og kattediplomati” fremmer kravene for tidsalderen vi befinner oss i, og vil forhåpentligvis være en ny isbryter mellom Kina og USA. Alt som kreves for å nå målet om dyrebeskyttelse og verdensfred er et felles intiativ mellom de to lederne.

Underskriftskampanje for internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter får internasjonal oppmerksomhet19.2.2021 20:08:19 CETPressemelding

Kan bushmeat forbudet forhindre en ny COVID-bølge?19.2.2021 19:22:57 CETPressemelding

Lovgivere i USA, Storbritannia og Japan etterlyser en internasjonal avtale som forbyr spising av hunder og katter23.1.2021 06:30:00 CETPressemelding

Siden 7. Desember 2020 har hele 251 nyhetssider inkludert Associated Press og Yahoo publisert pressemeldingen “Japanese Lawmakers Call for International Agreement to prohibit the Eating of Dogs and Cats”. World Dog Alliance (WDA) har som mål å fortsette sin globale lobbyvirksomhet for å fremme en internasjonal avtale, som kan redde millioner av hunder og katter.