Fra 2023 leverer IKEA pakker raskere enn før

IKEA tar nye grep, for å møte kundenes forventninger til raskere levering og åpner en enhet kun for postpakker i Vestby.

- IKEA skal bli best på helhetlige og sømløse kundeopplevelser, sier administrerende direktør for IKEA Norge, Carl Aaby. Det betyr at vi både skal ha varene på lager for de som ønsker å ta det med seg direkte fra varehus, og at vi skal levere raskt for de som ønsker hjemlevering. Nå åpner vi en egen enhet kun for postpakker i Vestby, sammen med ColliCare Logistics, og er klare til å skape enda bedre handleopplevelser fra sommeren 2023.

9 av 10 får pakken på døra i løpet av to dager

Tidligere har kunder fått levert postpakker fra IKEAs sentrallager i Sverige, men når distribusjonen flyttes til Vestby reduseres leveringstiden betydelig. I dag er leveringstiden på postpakker 3-7 dager, basert på hvor i landet du bor. Igjen ble Vestbys sentrale plassering et godt utgangspunkt for levering til Oslo, men også resten av landet. Med en egen enhet for postpakker i Norge vil 9 av 10 personer vil få sin postpakke levert på døren eller nærmeste postkontor i løpet av to dager.

Rask oppstart

Allerede sommeren 2023 sendes de første pakkene fra enheten i Vestby. Det er ColliCare Logistics som har fått i oppdraget til å drifte enheten for IKEA. Det vil si at ColliCare Logistics er ansvarlige for å ta imot varene, varepåfyll og betjening av ordrene, fram til ordren blir overlevert til transport.

-Med ColliCare Logistics får IKEA en aktiv samarbeidspartner som kommer med smarte logistikktjenester. Hos ColliCare Logistics jobber vi kontinuerlig med å gjøre våre logistikkløsninger smartere, mer kostnadseffektive og gi kundene våre en komplett løsning. Vi ser fram til et godt samarbeid med IKEA og er stolte over å kunne levere en tjeneste som frigjør IKEAs tid med logistikken som vil trenges på en slik enhet, sier CEO Knut Sollund fra ColliCare Logistics

- Ved å spille på de ulike styrkene til eksisterende distribusjonskanaler samtidig som vi etablerer nye, vil vi sikre en robust, stabil og rask levering til kundene våre avslutter Carl Aaby