Norsk Maritimt Museum

Fotoutstilling ved Norsk Maritimt Museum: Terra Nullius – Kartleggingen av Svalbard

9. februar i 2020 var det hundre år siden Svalbardtraktaten ble signert. Traktaten sikret Norge suverenitet over Svalbard. Norsk Maritimt Museum markerer dette med en helt ny fotoutstilling «Terra Nullius – Kartleggingen av Svalbard» og viser med dette helt unike bilder fra kartleggingsarbeidet.

Fotografiene fra Svalbard er fra 1906, tatt av polfarer Gunnar Isachsen. Ikke bare var han en pådriver i forhandlingene av traktaten, men også en pioner i utforskningen av Svalbard. Utforskingen hadde både vitenskapelige og politiske siktemål; de skulle markere norsk interesse for Svalbard.

Fotografiene i utstillingen viser det geologiske og topografiske arbeidet som ble foretatt i storslått, uberørt natur.

«Vi er stolte av å kunne stille ut disse unike fotografiene på Norsk Maritimt Museum, og på den måten markere Svalbardtraktatens 100årsjubileum og det viktige forskningsarbeidet som ble gjort den gangen» sier avdelingsdirektør ved Norsk Maritimt Museum, Tove Wefald Pedersen.

Utstillingen åpnes 24. juni kl. 14:00 på Norsk Maritimt Museum.

Linda Luna-Ruud
Leder, Publikumsseksjonen Norsk Maritimt Museum
Mob: 408 55 108

Om Norsk Maritimt Museum

Norsk Maritimt Museum
Bygdøynesveien 37

22 12 37 00http://marmuseum.no

Norsk Maritimt Museum (tidl Norsk Sjøfartsmuseum) er en landsdekkende institusjon som skal skape kunnskap om norsk sjøfart og virksomhet knyttet til kyst, sjø og vassdrag i historiske og samtidige perspektiver. Museet har forvaltningsansvar for kulturminner under vann på strekningen fra Svenskegrensen til Åna-Sira. Siden 2015 er NMM en avdeling i Stiftelsen Norsk Folkemuseum.