Fotballstiftelsen

Fotballstiftelsen får fast plass på statsbudsjettet

Statsminister Erna Solberg kom med gladmeldingen om at Fotballstiftelsen får fast plass på statsbudsjettet da hun besøkte åpningen av Bodø/Glimts gatelag.
Fotballstiftelsens daglige leder Arne Knoph og Bodø/Glimts daglige leder Frode Thomassen fikk en fantastisk nyhet av statsminister Erna Solberg. Foto: glimt.no

- Dette vil gi Fotballstiftelsen og alle gatelagene en langt bedre økonomisk forutsigbarhet. Nå kan de fokusere på aktiviteten, ikke på søknader og arbeid for å sikre fundamentet, sa statsministeren.

- Dette er en helt fantastisk nyhet som vil bety enormt for tryggheten vi trenger i arbeidet for denne sårbare gruppen, svarte Fotballstiftelsens daglige leder Arne Knoph.

- Vi ser på dette som en veldig viktig del av vårt arbeid for å inkludere flere i vårt samfunn. Det gatelagene og Fotballstiftelsen driver med er å bygge noe større, dette er å inkludere folk som har møtt på utfordringer i livet sitt, sa Solberg.

Det foran gatelagsspillere på Bodø/Glimts nyetablerte gatelag, Glimt-ledelsen, et solid politiker- og pressekorps på Aspmyra.

Statsministeren har mange ganger vist sitt engasjement for gatelagsaktiviteten og de fantastiske resultatene som oppnås.

- Vår visjon er å skape bedre liv med mindre rus, men i det ligger at vi også må skape gode liv det er mulig å leve rusfritt i, sa Knoph.

Og i det arbeidet har toppklubber i fotball en unik mulighet. For oss er det ingen tvil om at solide fotballklubber har unike forutsetninger for å lykkes med dette. For mennesker som sliter med angst, utenforskap og rus, skjer det noe magisk når man kommer inn på stadion og får på seg drakta og blir en synlig og ekte del av byens stolthet – da kan man plutselig ikke bli mer innenfor.

Gatelagsaktiviteten i klubbene er i år 10 år. Og da Fotballstiftelsen ble etablert i 2015 ble satsingen nasjonal og utviklingen gikk fort. Med Bodø/Glimts gatelag er man 25 gatelag i alle landets fylker. Før året er omme, er det trolig at 28 gatelag er inkludert i Fotballstiftelsen.

Men den økonomiske forutsigbarheten har vært en stor bekymring. Det er det regjeringen har sett og en engasjert statsminister nå presenterte en endring på. Beløpet er ikke avklart, men tryggheten i at kjernevirksomheten skal sikres endrer mulighetene radikalt.

Les mer her

Les også om etableringen av gatelaget i Bodø/Glimt her

Fotballstiftelsens søsterorganisasjon Idretten Skaper Sjanser får også fast plass på statsbudsjettet fortalte statsministeren på Aspmyra. De to organisajonene har jobbet sammen for å få til dette.

---

Fotballstiftelsen organiserer nå 25 Gatelag gjennom norske toppklubber. Flere er under planlegging. Rundt 750 spillere med rusrelaterte utfordringer var registrert på treninger det siste året, og Fotballstiftelsen leverer 4.000 rusfrie timer hver eneste uke.

Aktiviteten åpner for muligheter, og blir for mange starten på varig endring. For gatelagenes mål er ikke bare et bedre liv med mindre rus, men å skape gode liv å være rusfri i.

I 2020 kom 52 gatelagsspillere ut i lønnet jobb, 34 begynte på skole / utdanning og 44 i arbeidstreningsporsjekter i og rundt klubbene. Totalt har over 350 spillere begynt i jobb eller skole siden Fotballstiftelsen ble etablert i 2015.

Les mer i Gatelagsportalen - gatelaget.no

Bilder

Last ned bilde
Statsministeren overrakte en bærekraftsball til Bodø/Glimts gatelag før hun sparket i gang lagets første offisielle trening.
Last ned bilde

Om Fotballstiftelsen