Norges Jeger- og Fiskerforbund

Forventer uttak av grenseulv

Både Norges Jeger- og Fiskerforbund og Svenska Jägerförbundet forventer at ulvene på Rømskog skal tas ut. Fredag skal rovviltnemndene vedta kvoter for lisensfelling av ulv innenfor ulvesonen.

I august anbefalte sekretariatet i rovviltnemndene region 4 og 5 uttak av revirene Slettås, Mangen, Hornmoen og Rømskog. Sistnevnte er et grenserevir mot Sverige, og dermed måtte man først ta kontakt med svenske myndigheter.

Nå har myndighetene i Värmland sagt at de ønsker å ta ut ulv fra Rømskogreviret på svensk side. Det åpner for at også norske myndigheter kan gjøre det samme på norsk side. Både den norske og svenske jegerforbundet mener at forvaltning av grenseulvene er en felles utfordring.

Knut Arne Gjems, leder av Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), forventer at rovviltnemndene opprettholder å ta ut Rømskogflokken.

- Grenserevirene har så langt vært en nøtt for myndighetene i både Norge og Sverige, men nå ser det ut til at vi får gjennomslag for at også grenseflokkene skal bli en del av den aktive forvaltningen, sier Gjems.

- Vi ser ingen grunn til at ikke rovviltnemndene skal opprettholde forslag til uttak av alle de fire flokkene. Ulveforvaltningen må ta hensyn til den tradisjonelle jaktkulturen i Norge, særlig knyttet til løshundjakt.

- Vi har et godt samarbeid mellom jegerorganisasjonene, sier Peter Eriksson, leder i Svenska Jägerförbundet (SJ). - Vi håper vedtaket om å ta ut grensereviret er første steget mot et bedre samarbeid mellom Norge og Sverige om en aktiv forvaltning av grenseulvene.

Om Norges Jeger- og Fiskerforbund

Norges Jeger- og Fiskerforbund
Hvalstadåsen 5
1378 Nesbru

66 79 22 00http://www.njff.no

Norges Jeger- og Fiskerforbund er landets eneste riksdekkende interesseorganisasjon for både jegere og sportsfiskere, og et av de viktigste miljøene for formidling av kunnskap om jakt og fiske i Norge.

Følg pressemeldinger fra Norges Jeger- og Fiskerforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Jeger- og Fiskerforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Jeger- og Fiskerforbund

Rettelse: Det er i kveld Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) inviterer til 150års-feiring i Oslo!20.10.2021 09:25:21 CEST | Presseinvitasjon

Vi kom i skade for å skrive feil dato (men riktig dag!) i gårsdagens utsendte invitasjon. Det er i kveld, onsdag 20. oktober, at det er jubileumsarrangement på Frognerseteren Friluftssenter i Oslo. For NJFF er det mer naturlig å feire 150 år ute i det fri, enn innendørs med bankett og stive snipper. Over 300 inviterte gjester skal få oppleve fantastisk musikk ved ISÁK, få smake på nydelige vilt- og fiskeretter fra landets beste kokker, og i tillegg er det gaver, bål og andre overraskelser som vil gjøre denne høstkvelden magisk og uforglemmelig.

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) fyller 150 år og inviterer til stor utebursdag på Frognerseteren19.10.2021 11:55:05 CEST | Presseinvitasjon

Onsdag 18. oktober er det jubileumsarrangement på Frognerseteren Friluftssenter i Oslo. For NJFF er det mer naturlig å feire 150 år ute i det fri, enn innendørs med bankett og stive snipper. Over 300 inviterte gjester skal få oppleve fantastisk musikk ved ISÁK, få smake på nydelige vilt- og fiskeretter fra landets beste kokker, og i tillegg er det gaver, bål og andre overraskelser som vil gjøre denne høstkvelden magisk og uforglemmelig.