Forventer flere vannskader etter styrtregnet

Skademeldingene tikker inn i takt med at det lysner på Vestlandet. Flere kjellere står i vann fredag morgen.

- Vi forventer at antallet vil øke utover dagen og er godt rustet for å ta inn flere i dagene som kommer, sier skadesjef på bygning i Frende Forsikring, Yngve Høvig.

- En del skader er gjerne ikke oppdaget eller meldt inn enda. Vannskader på hytta er en typisk skade som ikke oppdages før helga kommer, sier han.

Frende er klare til å hjelpe kunder som måtte trenge dem.

- Vi har skadebegrensningsfirmaer, takstfolk og oppgjørsavdeling som er klare. Når vannet renner inn er det akutte behovet å vite at de får hjelp så fort som mulig. Når kunden får besøk fra oss dokumenterer vi skadene og setter i gang med skadebegrensningen med det samme, sier Høvig.

Vann i mange kjellere
En typisk skade viser seg flere steder.

- Vi vet at mange har fått vann i kjelleren sin og det ser vi er en gjenganger i skadesakene som kommer inn til oss i Frende akkurat nå. Hvis du har hatt en skade er det viktig at du gjør det du kan for å begrense skaden fram til hjelpen kommer. Prøv å tømme bygningen for vann som ikke har rent ut og flytt bort ting som står i det oversvømte området. Da kan du begrense skaden på tingene dine, sier Yngve Høvig.

Forventer takskader
Frende forventer også å få meldinger om takskader som følge av sterk vind. Slike skader skal du ikke begi deg ut på å fikse selv.

- Vi vil ikke råde folk til å gå opp på taket selv, selv om takstein har blåst av. Vanligvis vil takpappen ta unna vann noen dager, sier Yngve Høvig, som heller råder til at du sjekker loftet for lekkasje.

- Takstein er glatt, og det kan være flere løse stein. Fagfolk sikrer seg godt før de går igang, sier han.

Dokumenter det du gjør
Hvis du gjør du arbeid selv, anbefaler Frende at du dokumenterer arbeidet.

- Ta bilder eller film av skadene og arbeidet, og ta vare på kvitteringer. Dette kan brukes for å vurdere erstatningen i etterkant, sier skadesjefen.

Gode råd ved flom

1. Gjør det du kan for å begrense skaden.
  2. Ta ut sikringer for elektrisk anlegg for den etasjen som har vært oversvømt.
  3. Tøm bygningen for vann som ikke har rent ut.
  4. Riv ut gulvbelegg/tepper og lagre dette på eiendommen.
  5. Ta ut/åpne vinduer i kjeller, og fest netting over vinduet med lekter som spikres for forsvarlig tetting. La innvendige dører stå åpne.
  6. Når noen er hjemmeværende, åpnes i tillegg ytterdører i kjeller og evt. ytterdører og vinduer i skadet boligetasje. Dette er med på å fremskynde tørking.
  7. Sett opp vifter i skadet etasje for å forsterke luftsirkulasjonen.
  8. Rydd slam og gjør rent.
  9. Kontroller avløp hvis bygningen tas i bruk.
  10. Har kjeller oppfôret gulvkonstruksjon av tre - og denne har vært oversvømt - vurderes først uttørking før eventuell riving.
  11. Varmtvannsbereder/elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  12. Bygninger som står i fare for å "flyte opp" må forankres, evt. må kjeller fylles med vann.

Kilde: Finans Norge og Norsk Naturskadepool