Forventer at vedlikehold av vei prioriteres i Nasjonal Transportplan

I sine innspill til Nasjonal transportplan har Yrkestrafikkforbundet tydeliggjort behovet for utbedring av veinettet, som er essensielt for å trygge arbeidshverdagen til yrkessjåførene. Forbundsleder Jim Klungnes frykter liv kan gå tapt dersom det nedprioriteres.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet,  Jim Klungnes.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Det er knyttet stor spenning til Nasjonal transportplan for 2022-2033, som legges frem i morgen, fredag 19. mars. Yrkestrafikkforbundet sendte i fjor sommer inn sine innspill til planen, og var tydelige i forventingene.

– Hvis ikke vedlikehold av veiene prioriteres i budsjettene, gjør vi oss selv en stor bjørnetjeneste. Slik forholdene er langs mange riks- og fylkesveier i dag, utsetter vi både yrkessjåfører og vanlige bilister for unødvendig fare. I verste fall vil liv gå tapt som følge av den manglende utbedringen, sier Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.

Han peker spesifikt på behovet for bedre vintervedlikehold, ras- og skredsikring samt utbedring av farlige strekninger og tuneller.

– Manglende vedlikehold av veiene er en omfattende problemstilling, men vi kan konkretisere det ned til et par punkter. For det første må vintervedlikeholdet bli bedre, i form av bedre brøyting og strøing av veiene, sier Klungnes og fortsetter:

– Deretter har du god ras- og skredsikring, som i dag er mangelvare ved mange utsatte strekinger. Dette utsetter både yrkessjåfører og bilister for livsfare.

– Til slutt har du behovet for utbedring av farlige strekninger og tuneller, som vi har mange av i Norge. Vi trenger blant annet flere midtdelere, bredere tunnelløp, bedre belysning i tunnelene og flere evakueringsmuligheter, for å nevne noe, sier Klungnes.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet,  Jim Klungnes.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Yrkestrafikkforbundet (YTF) organiserer nesten 12.000 arbeidstakere i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CET | Pressemelding