Forventer at skipene fjernes

–Bellonas funn fra torsdagens aksjon mot MS Sea Piliot og MS Sea Safety bør gi Stavanger kommune godt nok juridisk grunnlag til å fjerne skipene fra Bru kai på Rennesøy snarest mulig, sier Frederic Hauge. I møtet mellom Stavanger kommune, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Miljødirektoratet og Bellona ble ansvaret for de to gamle offshore-skipene plassert hos Stavanger kommune.
Seniorrådgiver Runa A. Skarbø og Bellona-stifter Frederic Hauge ledet an da Bellona aksjonerte på Rennesøy torsdag. FOTO: Sigbjørn Berentsen, Bygdebladet.

I det hasteinnkalte møtet i Stavanger i dag la Bellona fram sine funn fra aksjonen som miljøstiftelsen gjennomførte på Rennesøy torsdag 5. august.

–Skipene var, som fryktet, i svært dårlig stand. Det var blant annet mye rust, hull i skog, mye begroing, dårlig fortøyning og liten klaring mellom kjøl og bunn. Vi avdekket også det vi mener er ulovlig oppbevaring av farlig avfall. Og selv om båtene er låst er det lett å ta seg ombord - noe som kan være direkte farlig. Båtene har ikke noe vakthold, forteller seniorrådgiver innen maritim og shipping i Bellona, Runa A. Skarbø.

Bellonas foreløpige rapport fra aksjonen ligger som vedlegg til denne pressemeldingen.

Frederic Hauge mener at aksjonen har avdekket et behov for et lovverk når det gjelder håndtering av gamle skip som ligger i opplag.

–Det er helt klart et behov for en veileder som er tydelig på det  juridisk ansvarforholdet i slike saker. Kommuner som leier ut havneplass til utrangerte skip har helt klart et behov et tydelig regelverk. MS Sea Safety og MS Sea Pilot er desverre ikke de eneste gamle offshore-båtene ved norske havner, og det blir flere etter hvert som oljeindustrien trappes ned, sier Hauge.

Frederic Hauge: mobil 900 37 543
Seniorrådgiver Runa A. Skarbø: mobil 934 08 530