Forventer at skipene fjernes

–Bellonas funn fra torsdagens aksjon mot MS Sea Piliot og MS Sea Safety bør gi Stavanger kommune godt nok juridisk grunnlag til å fjerne skipene fra Bru kai på Rennesøy snarest mulig, sier Frederic Hauge. I møtet mellom Stavanger kommune, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Miljødirektoratet og Bellona ble ansvaret for de to gamle offshore-skipene plassert hos Stavanger kommune.

Seniorrådgiver Runa A. Skarbø og Bellona-stifter Frederic Hauge ledet an da Bellona aksjonerte på Rennesøy torsdag. FOTO: Sigbjørn Berentsen, Bygdebladet.

I det hasteinnkalte møtet i Stavanger i dag la Bellona fram sine funn fra aksjonen som miljøstiftelsen gjennomførte på Rennesøy torsdag 5. august.

–Skipene var, som fryktet, i svært dårlig stand. Det var blant annet mye rust, hull i skog, mye begroing, dårlig fortøyning og liten klaring mellom kjøl og bunn. Vi avdekket også det vi mener er ulovlig oppbevaring av farlig avfall. Og selv om båtene er låst er det lett å ta seg ombord - noe som kan være direkte farlig. Båtene har ikke noe vakthold, forteller seniorrådgiver innen maritim og shipping i Bellona, Runa A. Skarbø.

Bellonas foreløpige rapport fra aksjonen ligger som vedlegg til denne pressemeldingen.

Frederic Hauge mener at aksjonen har avdekket et behov for et lovverk når det gjelder håndtering av gamle skip som ligger i opplag.

–Det er helt klart et behov for en veileder som er tydelig på det  juridisk ansvarforholdet i slike saker. Kommuner som leier ut havneplass til utrangerte skip har helt klart et behov et tydelig regelverk. MS Sea Safety og MS Sea Pilot er desverre ikke de eneste gamle offshore-båtene ved norske havner, og det blir flere etter hvert som oljeindustrien trappes ned, sier Hauge.

Frederic Hauge: mobil 900 37 543
Seniorrådgiver Runa A. Skarbø: mobil 934 08 530

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.