Alfred Berg Kapitalforvaltning

Forvaltning som vanlig i Alfred Berg

I onsdagens utgave av Finansavisen er det spekulert i en mulig avslutning av samarbeidet mellom Alfred Berg og SpareBank 1 Gruppen. Omtalen har flere utydeligheter og feil som trenger oppklaring.

SpareBank 1 Livsforsikring plasserer sine midler hos et stort antall forvaltere. Forvalterne velges ut etter meget strenge kriterier. Alfred Berg Kapitalforvaltning er en av SpareBank 1 Livsforsikrings foretrukne forvaltere.

-"Vi vil understreke at vi ser Alfred Berg Kapitalforvaltning som en kompetent forvalter, som har skapt attraktiv meravkastning for våre sluttkunder. Vi ser derfor Alfred Berg som en tilbyder av forvaltnings-tjenester også i fremtiden", sier Lena Sparr, CIO i SpareBank 1 Livsforsikring.

SpareBank 1 Livsforsikring vurderer, som artikkelen i Finansavisen påpekte, å samle mer av forvaltningen av selskapets midler internt hos Odin. En slik prosess vil være meget tidkrevende, da det blant annet impliserer at Odin Forvaltning på ny må etablere en egen forvaltning av norske renter.

-"En beslutning om en eventuell hjemføring, og hvor store deler av forvaltningen dette berører, er enda ikke fattet. En hjemføring av deler av forvaltningen vil uansett ta et stykke tid", fortsetter Lena. Hun påpeker at selskapet også i fremtiden forventer å bruke eksterne forvaltere.

Alfred Berg Kapitalforvaltning kjenner ikke igjen tallene som er presentert i Finansavisens oppslag. Kapitalen Alfred Berg forvalter for SpareBank 1 Livsforsikring er av vesentlig lavere karakter enn beskrevet. Inntektene fra denne forvaltning utgjør en mindre del av selskapets omsetning. Alfred Berg Kapitalforvaltnings forvaltning for SpareBank 1 Livsforsikring er fordelt på norske- og internasjonale aksjer, samt norske renter. En betydelig del av forvaltningen er organisert i diskresjonære mandater. En eventuell endring i mandatet fra SpareBank 1 Livsforsikring vil ikke gi en tilsvarende endring i fondenes forvaltningskapital. Alfred Berg Kapitalforvaltning forvalter ikke midler for SpareBank 1 Skadeforsikring slik som artikkelen i Finansavisen beskriver.

-"SpareBank 1 Livsforsikring er en viktig kunde for Alfred Berg Kapitalforvaltning. Et eventuelt bortfall av inntekter fra forvaltning av midler fra SpareBank 1 Livsforsikring er imidlertid et godt stykke fra å være forretningskritisk", sier Helge S. Arnesen, Nordic CIO og administrerende direktør for Alfred Berg Kapitalforvaltning.

Uavhengig av hvilken beslutning SpareBank 1 vil ta, fortsetter Alfred Berg forvaltning av kapital for sine kunder etter samme filosofi og samme investeringsprosess som tidligere. Forvaltning av norske renter og norske aksjer vil ikke påvirkes. Alfred Berg vil fortsette å utvikle sin virksomhet og bygge videre på de gode resultater som er skapt over de siste årene av forvaltningsteamene.

-"Alfred Berg Kapitalforvaltning har en betydelig aktivitet på vegne av norske- og internasjonale kunder. Disse aktivitetene er i god vekst. Vi poengterer at det derfor ikke er planer om å redusere forvaltningsorganisasjonen. Tvert i mot arbeides det med å styrke forvaltningsorganisasjonen ytterligere som følge av økt aktivitetsnivå", avslutter Helge S. Arnesen.

For mer informasjon kontakt Bettina Sökare, Nordic Head of Communication & PR, tlf. +46-70-165 4733, e-post: bettina.sokare@alfredberg.com

Bilder

Helge S. Arnesen, Nordic CIO and Country Manager of Alfred Berg Kapitalforvaltning.

Om Alfred Berg Kapitalforvaltning

Alfred Berg Kapitalforvaltning
Støperigata 2

+47 22 00 51 00http://www.alfredberg.no

Følg pressemeldinger fra Alfred Berg Kapitalforvaltning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Alfred Berg Kapitalforvaltning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Alfred Berg Kapitalforvaltning