Fortsatt utfordringer i transportnæringen
–Vi rapporterte om de samme utfordringene i 2018. Når vi nå følger opp med en ny analyse, ser vi at situasjonen dessverre ikke ser særlig mye bedre ut, sier Torgeir Moholt, avdelingsdirektør i Arbeidstilsynet. –Det at så mange av de kontrollerte arbeidsgiverne ikke planlegger sjåførenes arbeidstid, registrerer timer og kontrollerer at arbeidstiden er lovlig er veldig alvorlig.
Rapport: Arbeidstilsynets innsats i transportnæringen 2019-2021
Kan få store konsekvenser
I perioden 2019–2021 gjennomførte Arbeidstilsynet nær 1 500 tilsyn innenfor transportnæringen, og fant ett eller flere brudd i 74 prosent av disse tilsynene. Mange av bruddene gikk på kontroll på arbeidstid.
–Både helse, livskvalitet og sikkerhet påvirkes av at man jobber for lange dager eller uker, sier Moholt. –For å verne arbeidstakerne har vi lovbestemt arbeidstid, og arbeidsgiver skal både holde oversikt over hvor mye hver enkelt arbeidstaker jobber og sørge for at arbeidet ikke overstiger antallet timer eller dager i arbeidsmiljøloven.
Seks av ti bestillere følger ikke opp underleverandører
Siden 2015 har det vært krav om minstelønn for de som kjører godstransport eller persontransport med turbil. Norske virksomheter som benytter utenlandske transportører, er pliktet til å informere om de lønnsbetingelsene som gjelder og har et ansvar for å sikre at underleverandørene betaler sine ansatte lovlig lønn. Seks av ti kontrollerte bestillere av transporttjenester ivaretar ikke sitt ansvar om å informere om eller påse at sine underleverandører etterlever allmenngjøringsregelverket på en god nok måte.
-Konsekvensen av manglende oppfølging fra bestillere kan være at utenlandske arbeidstakere blir utsatt for grov utnyttelse og lønnstyveri, sier Torger Moholt.
Hva skjer videre?
– Resultatene fra våre kontroller viser at det fortsatt er behov for både kontroll og veiledning i transportbransjen. Vi skal også fortsette samarbeidet med andre kontrolletater og politiet, noe som gir oss mer effektive tilsyn med norske bestillere og utenlandske transportører, sier Moholt. – Vi skal fortsette å holde et øye med bransjen spesielt med tanke på lønn og ordnede forhold rundt kontrakter og timelister. Det er her vi ser at utfordringene er størst. Vår jobb er å sikre at ansatte faktisk får den lønna de skal ha.
–Vi jobber risikobasert, det vil si at vi kontrollerer de aktørene hvor det er størst sannsynlighet for at vi avdekker brudd. Mange transportvirksomheter har gode og ordnede arbeidsforhold for sine sjåfører. Slike arbeidsforhold oppnås ved at virksomhetene jobber systematisk med kartlegging og risikovurdering av arbeidet, har gode rutiner som følges opp i praksis, har systemer for å ha nødvendig oversikt over arbeidstid og sørger for tilfredsstillende standard på kjøretøy og arbeidsutstyr. Med dette på plass, reduseres risikoen for arbeidsrelaterte skader, plager og sykdommer blant arbeidstakerne, sier Moholt.
Treparts bransjeprogram transport, et samarbeid mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene, Statens vegvesen og Arbeidstilsynet, har laget en digital veileder for å gi transportbestillere overblikk over reglene og hva de må, kan og bør sjekke
Våre hovedfunn:
Arbeidstilsynet har gjennomført nær 1 500 tilsyn i transportvirksomheter innen godstransport og persontransport med turbil i perioden 2019–2021. Vi avdekket ett eller flere brudd på regelverket i 74 prosent av tilsynene. Resultater fra tilsynene viser følgende hovedfunn blant virksomhetene vi har kontrollert:
- Seks av ti kontrollerte bestillere av transporttjenester ivaretar ikke sitt ansvar om å informere om og/eller påse at virksomhetene de kjøper transporttjenester fra etterlever allmenngjøringsregelverket på en god nok måte (kontrollert i 472 tilsyn).
- Fire av ti kontrollerte virksomheter sørger ikke for at arbeidstid blir registrert etter forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport (kontrollert i 301 tilsyn).
- Fire av ti kontrollerte virksomheter sørger ikke for at arbeidstakerne arbeider innenfor rammene i forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport (kontrollert i 253 tilsyn).
- De fleste kontrollerte virksomheter har skriftlig arbeidsavtale med sine ansatte, men seks av ti har avtaler som ikke tilfredsstiller minimumskravene til arbeidsavtaler (kontrollert i 126 tilsyn).
Kontakter
Hege Marie VikaunePressekontakt
Tel:934 22 499hege.marie.vikaune@arbeidstilsynet.noBilder
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Nå blir kravene til forsvarlig innkvartering av arbeidstakere tydeligere19.4.2024 10:07:29 CEST | Pressemelding
1. juni blir kravene som stilles til innkvartering som arbeidsgivere tilbyr arbeidstakere forskriftsfestet. Målet er å forhindre uforsvarlig og uverdige boforhold.
Forebygg ulykker med rett bruk av personløfter17.4.2024 10:06:36 CEST | Pressemelding
De siste årene har det blitt vanligere å bruke personløfter (lift) til arbeid i høyden. Men det er risikofylt arbeid, og årlig mottar Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldinger etter bruk av slik lift. Ulykkene er ofte svært alvorlige, og noen ganger også med dødelig utfall.
La oss snakke om lønn2.4.2024 12:00:43 CEST | Pressemelding
Hva kan Arbeidstilsynet hjelpe deg med når det gjelder lønn? Hvordan vet du om du får den lønna du fortjener? Må du bytte jobb for å få mer? Lønn er tema i den nyeste podkastepisoden av Arbeidslyst.
Arbeidstilsynets årsrapport for 202318.3.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Flere tilsyn, flere brudd avdekket i tilsynene, mer digital veiledning og rekordmange overtredelsesgebyr. Det er noen av hovedpunktene fra Arbeidstilsynets årsrapport fra 2023.
Arbeidsmiljøtilstanden i Norge: Tre nye rapporter fra Arbeidstilsynet beskriver de største utfordringene i arbeidslivet4.3.2024 14:45:44 CET | Pressemelding
Arbeidsrelatert kreft, vold og trusler mot lærere, sykefravær i helsesektoren, useriøse og kriminelle aktører i arbeidslivet og kunstig intelligens. Dette er noen av faktorene som Arbeidstilsynet mener preger det norske arbeidslivet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom