Fortsatt sukkeravgift på sukkerfri brus
Det var stor spenning knyttet til sukkeravgiftens videre skjebne i forbindelse med framleggelsen av Statsbudsjettet for 2020. Det skyldes ikke minst anbefalingene fra det regjeringsutnevnte utvalget som i vår talte for å skrote dagens avgift til fordel for en differensiert sukkeravgift som skiller mellom brus med og uten tilsatt sukker.
- Vi registrer at Finansdepartementet oppsummerer utvalgets anbefaling og ulike posisjoner i debatten. Men vi kan ikke se at regjeringen har tatt stilling til spørsmålet selv. Det betyr at det fortsatt er uavklart om regjeringen ønsker å bruke avgiften til å fremme folkehelse, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed.
Han legger til at Ringnes vil fortsette å jobbe for en differensiert, helsebegrunnet avgift.
- Med en differensiert avgift er jeg overbevist om at vi ville sett et tilnærmet sukkerfritt drikkevarenorge innen få år, fortsetter Røed og peker på utviklingen i andre markeder med differensiert avgift.
UK og Irland introduserte en differensiert avgift i 2018. Der går skiftet fra sukker til sukkerfritt rekordraskt. Også i Norge har enkelte kjeder prøvd seg med å selge sukkerfritt billigere enn alternativene med sukker. Forbrukerne responderer med å velge bort brus med sukker til fordel for sukkerfritt.
- Vi har signert en avtale med norske myndigheter om at vi skal bidra til å redusere andelen sukker fra vår kategori. Som bransje leverer vi på avtalen. I dag kan Ringnes skilte med at 80 prosent av brusen vi selger uten tilsatt sukker. For 2022 er målet å nå 90 prosent. For å få til dette, håper vi å få med oss myndighetene på laget, sier Røed og minner om at det er betydelige helsegevinster knyttet til å snu forbruket av brus bort fra sukker.
- Selv om vi som bransje har kommet langt, er det fortsatt et betydelig potensial for å gjøre en forskjell for den norske folkehelsa. For hver prosent forbruket flyttes fra sukkerholdig til sukkerfri brus fjerner vi 480 tonn sukker fra markedet, avslutter Røed.
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom