Fortsatt solid resultat og lave skadetall

Eika Forsikring leverte et resultat før skatt i andre kvartal på 210 millioner kroner mot 241 i tilsvarende periode i fjor. Akkumulert hittil i år er resultatet 463 millioner kroner mot 540 i 2021. Finansresultatet er preget av et svakt finansmarked og akkumulert for året er det et negativt resultat på 46 millioner kroner mot et positivt resultat på 46 millioner kroner i 2021.

Selskapet fikk et lavere antall skader, og viser en god utvikling i skadeprosent og var ikke eksponert for vesentlige naturskadehendelser i løpet av kvartalet. Selskapets combined ratio hittil i år er på 79,5 prosent mot tilsvarende 79,7 i 2021.

I tredje kvartal inngikk Eika Forsikring partneravtale med Econa som er landets største organisasjon for siviløkonomer, og en distribusjonsavtale med Fana Sparebank. I tillegg til disse to avtalene har Eika Forsikring i løpet av 2022 også nye avtaler med Virke Forsikring, samt Norges Jeger- og Fiskerforbund. Selskapet ser et betydelig vekstpotensial gjennom disse avtalene. Selskapets bestandspremie var på 3.561 mrd kroner ved utgangen av kvartalet (3.434).

Ønsker elbiler velkommen

Mens forsikringsbransjen rapporterer om flere og andre typer skader på elbiler så er det ikke slik hos Eika Forsikring på Hamar.

- Vi kan ikke se noe mønster i at elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler. Elbiler har blitt mer lik tradisjonelle fossilbiler både på pris og egenskaper. Det gjør at vi ser en annen kjøpergruppe i dag enn for noen år siden. Vi ønsker flere elbileiere velkommen til Eika sier direktør for produkt & UW i Eika Forsikring Tor Håkon Ballo.

Samtidig legger han til at det er en viss variasjon mellom elbilene, store og tunge elbiler skiller seg fra «folke-elbilene». Vi har en stor andel av Nissan Leaf, VW ID3/4 og e-golfer som vi ser gode skaderesultater på. Det gjør at vi også kan sette prisene på forsikring av disse bilene lavt, sier Ballo.

Nøkkeltall fra Eika Forsikring pr 3. kvartal 2022

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Salg av selskapets produkter skjer hovedsakelig gjennom banker, men er også tilgjengelige via digitale kanaler. Eika Forsikring er datterselskap i Eika Gruppen og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppens kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no