Fortsatt solid for TV 2 i 2018

– Omsetningsveksten skyldes i all hovedsak at flere vil ha tilgang til TV 2s innhold, og fordi vi blant annet vokser på brukerbetaling. Vi satser hardt på å bygge opp TV 2 Sumo både som selvstendig tjeneste og gjennom nye partnerskap. I 2018 har derfor antall abonnenter økt betraktelig. Framover blir strømmetjenesten, sammen med tv2.no, viktige plattformer for å nå ut til stadig flere med TV 2-innholdet, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes.
I 2018 har TV 2 Nyhetskanalen fortsatt veksten for femte år på rad, TV 2-organisasjonen har levert Fotball-VM til folket, og nysatsningen Senkveld med Helene og Stian som umiddelbart ble en seerfavoritt.
Inntektene fra reklamemarkedet er i 2018 relativt stabile som følge av økt digital satsning, men også som følge av at reklamekjøpere anser TV som en effektiv og attraktiv plattform. Kostnadene for mediehuset økte i hovedsak som følge av Fotball-VM og kjøp av nye internasjonale fotballrettigheter. I 2018 har Mediehuset TV 2 et samlet resultat før skatt på 8,1 prosent av omsetningen.
Kostnadene vil fortsette å øke for inneværende år, det første året hvor TV 2 på ny har en allmennkringkasteravtale med den norske stat. I løpet av 2019s første måneder har TV 2 ansatt en rekke nye medarbeidere i Bergen, flere stillinger er lyst ut og vil snart bli besatt.
– Allmennkringkasteravtalen stiller en rekke krav til TV 2s innhold og organisering. Vi øker spesielt satsningen innenfor nyheter ved hovedkontoret vårt i Bergen. Det koster penger, men er en investering vi har ønsket å gjøre, fordi den er en så viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Sandnes.
TV 2-kanalenes samlede seerandeler i 2018 var stabile (27,4 prosent) i 10-79 målgruppen, men falt med 1,5 prosent i den kommersielle målgruppen, fra 30,6 prosent i 2017. I aldersgruppen 20-49 var TV 2 hovedkanalen Norges største tv-kanal. TV2.no hadde en stabil utvikling i 2018 og er fortsatt i snitt Norges tredje største kommersielle nyhetsside.
– TV 2 er en del av Egmont-konsernet, en stiftelse som både reinvesterer overskuddet i utvikling av medievirksomhet, og bevilger penger til tiltak for å hjelpe utsatte barn og ungdom. De har et langsiktig perspektiv på eierskapet i TV 2 og gir oss rom til å utvikle virksomheten vår, sier TV 2-sjefen.
Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, Screen Media AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, TV 2 Invest AS og Electric Friends AS.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt
Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.
Bilder
Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut mer en 150 millioner norske kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Ny julekalender på TV 2 skal styres fra bakrommet15.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
De 25 deltagerne aner ikke hvem som styrer spillet i TV 2 sin humoristiske julekalender «Rampenissen».
Dobbel million-suksess for «Norges dummeste»8.9.2025 12:46:19 CEST | Pressemelding
«Norges dummeste» gjør det igjen! Nå har høstens to første episoder av serien passert én million seere. I tillegg har hele 627.000 seere fått med seg premieren av årets «Forræder».
Ny sesong av «Hver gang vi møtes» – her er artistene4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Espen Lind, Marit Larsen, Herborg Kråkevik, Synne Vo, Musti, André Jensen (Hagle) og duoen Marcus og Martinus – er artistene TV 2 følger i den 16. sesongen av «Hver gang vi møtes».
Presseinvitasjon: Statsministerduell på Chateau Neuf 7. september2.9.2025 11:53:30 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte statsministerduellen fra Chateau Neuf på søndag.
Presseinvitasjon: Partilederdebatt fra Carls i Oslo 31. august26.8.2025 09:11:11 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte partilederdebatten fra Carls søndag 31. august.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom