Fortsatt ledige hytter i sommer

Har du ikke spikret overnatting for norgesferien enda? Det er fortsatt mulig å leie idylliske feriehytter for en rimelig penge flere steder i landet.
FORTSATT LEDIG KAPASITET: Den Norske Turistforening har over 500 betjente- og ubetjente hytter. Det er fortsatt mulig å få plass, selv på de mest populære hyttene. Her fra Breheimen. Foto: Eivind Haugstad Kleiven/DNT.

Denne sommeren er det mange som er på jakt etter hytter i skogen, på fjellet eller langs kysten. Det er fortsatt mye ledig kapasitet på hytter over hele landet. Her får du tips til hva som er ledig, og hvor du kan booke overnatting. Norsk Friluftsliv mener at dette er fin måte å oppleve friluftslivet på.

– Det enkle hyttelivet gir et perfekt utgangspunkt for populære friluftsaktiviteter, som fjellturer, soppsanking, padling og mye mer. Det trengs heller ikke all verden med planlegging, så lenge dere har godt med mat og klær. Å våkne i en hytte omringet av stille natur og frisk luft gir et veldig godt utgangspunkt for en fin dag, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Må booke plass på forhånd

Den Norske Turistforening har 44 betjente hytter og 500 selv- og ubetjente hytter rundt omkring i landet. På grunn av korona-situasjonen må alle booke plass på forhånd i år, også på de ubetjente hyttene.

– Det er stor pågang på hyttene våre, men ingen steder har smekkfullt enda, sier leder for betjente anlegg i DNT, Eirik Bergvoll.

Han forteller at det begynner å fylle seg opp i helgene i juli, men at det fortsatt er mulig å få plass selv da.

– Bruk bookingsystemet, eller ta kontakt med hyttene. Å besøke våre hytter er en flott mulighet for familien eller vennegjengen til å oppleve norsk natur. Samtidig er du med på å støtte en god sak. Vi ser allerede større pågang fra barnefamilier enn vanlig, og det er veldig gledelig, sier Bergvoll.

Seter i Steinkjer eller steinbu i Hardanger?

Norges Fjellstyresamband har totalt 340 hytter over store deler av den norske fjellheimen, alt fra små steinbuer til flotte setre. En stor del av hyttene deres er åpne eller ubetjente.

– Alle hyttene våre er små, med i snitt 4-5 sengeplasser, så det er derfor ikke nødvendig å forhåndsbooke plass på disse hyttene. De er åpne slik de pleier å være, forteller Torgeir Lande, rådgiver i Norges Fjellstyresamband.

De har 219 hytter som må bookes på forhånd, og disse hyttene kan bookes via inatur.no. Her finner du også hytter fra StatskogNorges jeger- og fiskerforbund og privatpersoner.

– Inatur.no er som et finn.no for alle som driver med jakt og fiske, sier Lande.

– Hva vil du anbefale for en barnefamilie som ikke har planlagt sommerferien enda?

– Jeg synes det er veldig fint i Gausdal. Her har vi masse fine hytter, og terrenget er godt egnet for barnefamilier. Ellers har Snåsa fjellstyre mange fine hytter, og det er en flott seter i Steinkjer som har ledig i nesten hele sommer, sier han.

Overnatt i en koie eller en gapahuk

Det er greit å ha en oversikt over hvor i fjellet det finnes åpne koier eller gapahuker hvor du kan søke le. Kanskje kommer det et plutselig kraftig regnvær som gjør at det frister lite å sette opp teltet.

Anka Nordenborg har samlet gapahuker og koier på et sted. I et kart har hun samlet Statskog sine, NJFF sine,  Fefo sine, de forskjellige fjellstyrene sine, og noen av DNT sine ubetjente hytter. De resterende har hun selv googlet seg frem til.

– Dette ble en fin hobby og spennende er det også, sier Anka Nordenborg. Noen går etter geocacher – jeg samler på åpne koier. På den måten kan jeg dyrke friluftslivet både når jeg er ute og går, og hjemme fra pc’n, sier hun i et intervju med Norges jeger- og fiskerforbund.

Overnatting langs kysten

Dersom du drømmer om å padle kajakk i havet og vil bade i saltvann, finnes det også en rekke hytter langs kysten du kan leie. På kystled.no finner du 109 overnattingssteder, hvorav de fleste er i kulturhistoriske bygninger som fyr, naust, sjøbuer og lignende.

Kystleden er et tilbud om rimelig overnatting langs kysten, åpent for alle. Tanken er å gi flere mulighet til å oppleve skjærgården med både natur og kystkultur i fokus.

MANGE MULIGHETER: Hva med å leie et naust langs kysten eller en steinbu i fjellet i sommer? Det er fortsatt mye ledig over hele landet. Foto: Linn Elise Jakhelln.