Fortsatt i det blå om nettleien blir hurtigladevennlig
Regjeringen presenterte fredag sin energimelding. Elbilforeningen har lenge jobbet for en endring i reglene for nettleie for å sikre mer lønnsom utbygging av hurtigladere i hele landet.
– Alt lå til rette for at regjeringen kunne vært elbilistenes helter i dag. Men energimeldingen nevner knapt hurtiglading. Vi krever at regjeringen avklarer om endringene de gjør i nettleien vil gi bedre rammevilkår for små ladestasjoner i Distrikts-Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Dagens regelverk hindrer nok utbygging
I dag er det om lag 3500 hurtigladere i Norge, og Norsk elbilforening har anslått at tallet må øke til nesten 10.000 i 2025 for å holde tritt med den store økningen av elbiler på norske veier.
– Dagens nettleie har vært drepen for å få til lønnsom utbygging av hurtigladere der bruken er lav og ujevn. Det er et stort problem når elbil skal bli for alle i hele landet. Derfor jublet vi da Norges vassdrags- og energidirektorat i fjor foreslo endring, sier Bu.
Norges- vassdrag og energidirektorat (NVE) foreslo i fjor at næringskunder med et forbruk under 100.000 kWt per år skal behandles som husholdningskunder og slippe effektledd. NVE-sjef Ketil Lund sa følgende om forslaget til endring:
– Det gjør at blant annet ladestasjoner for elbiler med liten trafikk kommer bedre ut.
Uklar regelendring
Norsk elbilforening har støttet et slikt bunnfradrag, og foreslått at grensen bør settes enda høyere fordi det vil gi enda større effekt på utbyggingen.
Regjeringen gir nå fritak for effektleddet, slik NVE foreslo, men skriver samtidig at fastleddet i nettleien kan beregnes ut fra “kundens høyeste målte forbrukstopp i forrige periode”.
– Her gjør regjeringen endringer som medfører at små hurtigladestasjoner slipper effektleddet. Det er vi svært positive til. Men så forklarer de at fastleddet i nettleien kan beregnes på samme måte som effektleddet som fjernes. Hva betyr egentlig dette, spør Bu.
Regjeringen må avklare
– Vi hadde følt oss tryggere dersom regjeringen klargjorde at formålet med regelendringen var mer hurtigladeutbygging, slik NVE gjorde da de foreslo endringer opprinnelig. Dessverre er energimeldingen blottet for fokus på rammevilkårene for hurtigladeutbygging når nettleien omtales. Det er for svakt, sier Bu.
Norsk elbilforening utfordrer derfor regjeringen til å avklare om forskriftsendringene i nettleien vil sørge for at ladestasjoner med liten trafikk kommer bedre ut økonomisk enn i dag.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noUnni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:94488543unni@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 90.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom