Fortsatt i det blå om nettleien blir hurtigladevennlig
Regjeringen presenterte fredag sin energimelding. Elbilforeningen har lenge jobbet for en endring i reglene for nettleie for å sikre mer lønnsom utbygging av hurtigladere i hele landet.
– Alt lå til rette for at regjeringen kunne vært elbilistenes helter i dag. Men energimeldingen nevner knapt hurtiglading. Vi krever at regjeringen avklarer om endringene de gjør i nettleien vil gi bedre rammevilkår for små ladestasjoner i Distrikts-Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Dagens regelverk hindrer nok utbygging
I dag er det om lag 3500 hurtigladere i Norge, og Norsk elbilforening har anslått at tallet må øke til nesten 10.000 i 2025 for å holde tritt med den store økningen av elbiler på norske veier.
– Dagens nettleie har vært drepen for å få til lønnsom utbygging av hurtigladere der bruken er lav og ujevn. Det er et stort problem når elbil skal bli for alle i hele landet. Derfor jublet vi da Norges vassdrags- og energidirektorat i fjor foreslo endring, sier Bu.
Norges- vassdrag og energidirektorat (NVE) foreslo i fjor at næringskunder med et forbruk under 100.000 kWt per år skal behandles som husholdningskunder og slippe effektledd. NVE-sjef Ketil Lund sa følgende om forslaget til endring:
– Det gjør at blant annet ladestasjoner for elbiler med liten trafikk kommer bedre ut.
Uklar regelendring
Norsk elbilforening har støttet et slikt bunnfradrag, og foreslått at grensen bør settes enda høyere fordi det vil gi enda større effekt på utbyggingen.
Regjeringen gir nå fritak for effektleddet, slik NVE foreslo, men skriver samtidig at fastleddet i nettleien kan beregnes ut fra “kundens høyeste målte forbrukstopp i forrige periode”.
– Her gjør regjeringen endringer som medfører at små hurtigladestasjoner slipper effektleddet. Det er vi svært positive til. Men så forklarer de at fastleddet i nettleien kan beregnes på samme måte som effektleddet som fjernes. Hva betyr egentlig dette, spør Bu.
Regjeringen må avklare
– Vi hadde følt oss tryggere dersom regjeringen klargjorde at formålet med regelendringen var mer hurtigladeutbygging, slik NVE gjorde da de foreslo endringer opprinnelig. Dessverre er energimeldingen blottet for fokus på rammevilkårene for hurtigladeutbygging når nettleien omtales. Det er for svakt, sier Bu.
Norsk elbilforening utfordrer derfor regjeringen til å avklare om forskriftsendringene i nettleien vil sørge for at ladestasjoner med liten trafikk kommer bedre ut økonomisk enn i dag.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noUnni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:94488543unni@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 90.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
- Kortbetaling er like viktig på Dombås som på Hamar26.6.2025 15:27:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil ikke oppfylle vedtaket med krav om ettermontering av kortbetaling på eksisterende ladere, men kommer med en dårligere løsning i 2027.
Elbilistene ønsker fortsatt ladeskilt, men blir ikke hørt26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skilt som viser vei til hurtigladeren er et like stort behov i år som i fjor. Ni av ti elbilister ønsker seg skilt, ifølge Elbilisten 2025. – Skiltmyndighetene ser ikke ut til å ta elbilistene på alvor, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Elbilistene vil oppleve mindre ladekø i sommer24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om bilparken øker og flere dermed bruker elbilen til langtur, er det ikke mer ladekø, ifølge tall fra Elbilisten 2025. Det er faktisk litt færre som oppgir at de ofte har opplevd ladekø enn det vi så i fjor.
Stortinget ber regjeringen elektrifisere varebilene raskere17.6.2025 10:58:41 CEST | Pressemelding
I enigheten om revidert nasjonalbudsjett ber Stortinget regjeringen sette et nytt mål for når alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler. − Det målet bør ikke være særlig langt fram i tid, og det bør følges opp med kraftfulle virkemidler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Askøy er første kommune hvor halvparten av bilparken er elektrisk12.6.2025 16:48:10 CEST | Pressemelding
I Askøy kommune, utenfor Bergen, er nå annenhver bil elektrisk. Det gjør kommunen til stedet i verden med høyest andel elbiler. – Dette er fantastiske nyheter og viser hvor langt vi har kommet med elbilsatsingen i Norge, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom