Fortsatt høy prisvekst på mat, men lavere enn i nabolandene

Årsprisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer var 10,5 prosent i april, viser Statistisk sentralbyrås (SSB) konsumprisindeks. Prisveksten på mat fortsetter i Europa, men er fortsatt lavere i Norge enn i nabolandene våre.
Istock / barnardbodo

Økte kostnader og svak kronekurs

Alle ledd i matverdikjeden har opplevd store kostnadsøkninger det siste året. Både strøm, drivstoff, emballasje, gjødsel og råvarer har blitt betydelig dyrere. I tillegg har kronekursen svekket seg ytterligere, noe som gir økt pris på importerte matvarer. Sterk konkurranse i dagligvarebransjen bidrar til å dempe prisøkningene.

- Noe av oppgangen fra mars til april kan forklares med at påskekampanjene kom i mars i år. Likevel er prisveksten på dagligvarer i Norge lavere enn den vi ser i våre naboland, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Virke.

I Sverige hadde man ved siste måling en prisvekst på 19,7 prosent, mens danskene har opplevd en prisoppgang på 13,1 prosent.

- Dagligvareaktørene har denne våren tatt en stor del av kostnadene for økte priser fra leverandørene. Hard konkurranse mellom butikkene har bidratt til å dempe prisøkningene for forbrukerne, sier Whist.

Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare

Istock / barnardbodo
Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.